Zelfzorgconsument kiest voor laagdrempelige winkel

Ketendrogisterijen, zoals Etos en Kruidvat, en supermarkten boeken een omzetstijging van 8 procent in de verkoop van zelfzorgmedicatie in 2015. Apothekers zien in 2015 de omzet van het assortiment zelfzorgmedicatie dalen met 5,3 procent ten opzichte van 2014. Ook de zelfstandige drogist levert in: het aantal drogisterijen is gedaald met 12 procent en de omzet met 15,2 procent. De omzet van de gehele zelfzorgmarkt steeg met 0,9 procent.

Dit blijkt uit de zelfzorgmarktcijfers over 2015 van Neprofarm, de Nederlandse Vereniging van Farmaceutische Industrie van Zelfzorggeneesmiddelen en Gezondheidsproducten. Bernard Mauritz, directeur van Neprofarm: “De consument weet zelf steeds beter wat hij wil, wat hij nodig heeft en waar hij dat wil halen. De trend is snel en efficiënt, eigenlijk van speciaalzaak naar een gemakkelijk toegankelijk verkooppunt.”

Omzet zelfzorgmarkt stijgt met 0,9 procent, mede door griepgolf
De omzet van de totale zelfzorgmarkt stijgt met 0,9 procent. Deze stijging valt mede door griepgolf te verklaren. Mauritz: “De groei van de zelfzorgmarkt in 2015 komt mede door de griepgolf in de winter van 2014 en 2015. Die periode liet een verkoopgroei van 7,9 procent zien in de productcategorie luchtwegaandoeningen.”

Top 3 zelfzorgmedicatie
Producten voor de luchtwegen zijn met 20,8 procent van de omzet de grootste productgroep. Andere productgroepen die in 2015 goed verkochten in zowel apotheken, supermarkten als drogisterijen zijn de producten tegen pijn (19,6%) en vitamines en mineralen (18,7%). Vitamines en mineralen zijn nog steeds de grootste productgroep in de drogisterij.
Consumenten kopen producten uit elk van de drie grootste productgroepen (producten voor de luchtwegen, tegen pijn en vitamines/mineralen) inmiddels meer in de supermarkt dan in de apotheek.