Philips Sonicare en het Diabetes Fonds vragen aandacht voor belang mondhygiëne

Philips Sonicare en het Diabetes Fonds slaan de handen ineen. Zij hebben een gezamenlijke doelstelling: een gezonde mond in een gezond lichaam. Het belang van een goede mondhygiëne krijgt steeds meer aandacht nu er toenemend bewijs is voor een verband tussen parodontitis en Diabetes Mellitus type 2.

Voor mensen met diabetes is een goede mondgezondheid extra belangrijk; door hoge bloedglucosewaarden neemt onder andere de kans op tandvleesontsteking toe. Wanneer tandvleesontsteking optreedt, is het voor mensen met diabetes lastiger om de bloedglucosewaarden te reguleren. Daarom is het zorgen voor een goede mondgezondheid van groot belang.

Tandartsen en mondhygiënisten kunnen een belangrijke rol spelen in het signaleren van verhoogd risico op diabetes. Gingivitis, parodontitis, een droge mond, schimmelinfecties of het niet goed reageren op de behandeling van parodontitis kunnen een signaal van Diabetes Mellitus type 2 zijn. Graag maakt Philips Sonicare samen met het Diabetes Fonds tandheelkundigen en patiënten hiervan bewust. Dit doen we door het verstrekken van flyers, die in de praktijken uitgedeeld kunnen worden. Wanneer de patiënt een elektrische tandenborstel van Philips Sonicare koopt via de praktijk, zal Philips een donatie doen aan het Diabetes Fonds die aan onderzoek naar de genezing van diabetes wordt besteed.

Gijs Vermeulen, Marketing Lead Health & Wellness van Philips: “Bij Philips geloven we dat er altijd een manier is om het leven beter te maken. We willen dat mensen goed leven, gezond blijven en van het leven genieten. Een gezonde mond in een gezond lichaam speelt hierbij een belangrijke rol! Zeker voor mensen met diabetes is het extra belangrijk om goed voor de mond te zorgen en signalen vroeg te ontdekken. Samen met het Diabetes Fonds werken we aan de bewustwording hierover.”

Hanneke Dessing, Directeur Diabetes Fonds: “Minstens de helft van de mensen met diabetes krijgt vroeg of laat te maken met complicaties. Ook complicaties in de mond komen veelvuldig voor; er wordt geschat dat 20 tot 30% van de mensen met diabetes lijden aan parodontitis. We zijn blij dat we samen met Philips de bewustwording hierover kunnen vergroten bij zowel de tandartsen als bij de patiënten zelf, zodat ze er op tijd bij zijn en erger kan worden voorkomen.”

Bruno Loos, hoogleraar parodontologie ACTA: “De mond is de spiegel van de gezondheid. Het komt voor dat mensen ernstige tandvleesontstekingen ontwikkelen en dit kan een eerste signaal zijn dat de patiënt diabetes heeft. Goed screenen op parodontitis is daarom erg belangrijk. Bij mensen waar dit in korte tijd de kop op steekt kan de mondprofessional aangeven om eens te laten screenen op diabetes. Voor diabetes en voor parodontitis geldt: hoe eerder ontdekt hoe beter, omdat door tijdige behandeling de complicaties beperkt kunnen worden.”

Op Dental Expo liet Philips Sonicare haar innovaties zien op het gebied van mondverzorging, zoals de DiamondClean Smart en de nog te lanceren ProtectiveClean. De DiamondClean Smart geeft je inzichten en advies over de best mogelijke mondverzorging, specifiek voor de persoonlijke doelstellingen en aandachtsgebieden. Tijdens Dental Expo werd ook de Sonicare ProtectiveClean gelanceerd, met poetsdruksensor en opzetborstel reminder.