‘Nieuwe pleister helpt tegen artritis’

Wetenschappers van de Universiteit van North Carolina hebben een high-tech pleister ontwikkeld die een pijnbestrijdend stofje verspreidt tegen artritis. Volgens de onderzoekers is het de ideale oplossing tegen de gewrichtsziekte.

Bij standaard pillen en injecties tegen artritis duurt het even voordat ze werken en gels en crèmes moeten steeds opnieuw aangebracht worden. Patiënten voelen tussen de applicaties door nog wel eens pijn. Deze flexibele pleister geeft het pijnstillende stofje direct af als het opgerekt wordt, oftewel, als een gewricht bewogen wordt. Het medicijn wordt geabsorbeerd door de porien richt zich op het betreffende weefsel. Als de capsules leeg zijn en de pleister zich in zijn oorpsronkelijke vorm herstelt, worden de capsules opnieuw gevuld vanuit een intern reservoir. Afhankelijk van de plaats op het lichaam kan bepaald worden hoe ver de pleister oprekt en hoeveel medicijn er vrij komt. Dit kan de patient ook zelf sturen door zelf te bewegen en de pleister op te rekken.
Dit betekent niet alleen dat de medicatie toegepast wordt wanneer de pijn het vaakst voorkomt, maar het verbetert ook de mobiliteit. De wetenschappers denken dat de pleister in de toekomst ook gebruikt kan worden om bijvoorbeeld anti-kankermedicijnen of antibiotica makkelijker door te laten.

Onderzoekers van het Massachusetts Institute of Technology hebben een soortgelijke pleister ontwikkeld: een elastische pleister die kan worden voorzien van sensoren en medicijnen. De pleister – die bestaat uit een soort hydrogel – kan zo bijvoorbeeld iemands temperatuur meten.