Mesologie ondersteunt bij hart- en vaatziekten

57563950 - world heart day, 3d rendering, glowing yellow traffic sign

Op 29 september is het Internationale Dag van het Hart, deze dag staat in het teken van hart- en vaatziekten. De World Health Organization heeft deze dag in het leven geroepen om de bewustwording van de risicofactoren van hart- en vaatziekten te vergroten. Elke dag overlijden in Nederland meer dan honderd mensen aan hart- en vaatziekten. Uit onderzoek blijkt dat 80 procent hiervan had kunnen overleven als zij er een gezondere levensstijl op na zouden houden. Mesologie kan uitkomst bieden en ondersteunen bij (de preventie van) hart- en vaatziekten. De mesoloog stimuleert de bewustwording van de gezondheid en leefstijl, en reikt middels een op maat gemaakt gezondheidsplan handvaten aan hoe hier op een verantwoorde, natuurlijke manier mee om te gaan.

Risicofactoren hart- en vaatziekten
Hart- en vaatziekten kennen meerdere risicofactoren. Voorbeelden zijn een hoge bloeddruk of een te hoog cholesterol, overgewicht, stress, roken en diabetes. Hoe meer risicofactoren een rol spelen, hoe hoger de kans op hart- en vaatziekten zoals een hartinfarct, een beroerte of aderverkalking. Symptomen van hart- en vaatziekten zijn o.a. hartkloppingen, hartritmestoornissen en pijn aan de borst. Vaak zijn er echter langere periodes waarin de patiënt geen klachten ervaart, wat erg gevaarlijk is. Een gezonde levensstijl met voldoende beweging is belangrijk in de strijd tegen hart- en vaatziekten. Mesologie kan ondersteuning bieden.

Met adviezen op het gebied van leefstijl, voeding en het gebruik van natuurlijk middelen kan een mesoloog veelal de risicofactoren van hart- en vaatziekten verminderen en voorkomen.

Mesologie en hart- en vaatziekten
Mesologie is een complementaire geneeswijze en maakt gebruik van zowel westerse medische kennis, als kennis uit traditionele geneeswijze, zoals Ayurveda, Homeopathie en Traditionele Chinese Geneeskunde. Mesologie gaat verder dan symptoombestrijding en gaat op zoek naar de oorzaak van de klacht(en). Tijdens het mesologisch consult verkrijgt de mesoloog via verschillende, laagdrempelige onderzoeksmethoden inzicht in het totale functioneren van een persoon.

Dit functioneren kan verstoord worden door dysfuncties oftewel verstoringen in het lichaam, waardoor klachten ontstaan. De mesoloog onderzoekt de oorzaken van en samenhang tussen klachten waardoor de verstoringen in het lichaam aan het licht komen. Er wordt naar aanleiding van de bevindingen een op maat gemaakt gezondheidsplan opgesteld om de balans in het lichaam te herstellen. Elk mens en elke klacht is uniek, en vereist daarom een unieke behandeling.

48070183 - healthy food in heart and cholesterol diet concept on vintage boards

Bij hart- en vaatziekten spelen diverse lichamelijke processen een rol. De risico’s op hart- en vaatziekten stijgen niet alleen door een te hoog cholesterol of een hoge bloeddruk, maar ook levensstijl speelt hierin een belangrijke een rol. Middels o.a. anamnese, tong- en polsonderzoek, buikonderzoek en Electro Fysiologische Diagnostiek, brengt de mesoloog het voedingspatroon, het functioneren van de organen, en de hormoon-, vitaminen- en mineralenhuishouding in kaart. Hierdoor krijgt de mesoloog inzicht in de processen die invloed hebben op het ontstaan van hart- en vaatziektes, zoals cholesterol, bloeddruk, diabetes en stress.

De mesoloog onderzoekt wat het lichaam nodig heeft, om ervoor te zorgen dat het lichaam weer optimaal kan functioneren. De resultaten van het onderzoek worden verwerkt in een op maat gemaakt gezondheidsplan, waarin advies wordt uitgebracht op het gebied van leefstijl, voeding en het gebruik van natuurlijke middelen om klachten van hart- en vaatziekten te verminderen of te voorkomen.

Wist je dat?
1 Wist je dat dr. Esselstyn van de Cleveland Clinic, een van de grootste hartklinieken ter wereld, heeft bewezen dat hart- en vaatziekten met behulp van hoogwaardige plantaardige voeding voorkomen en genezen kunnen worden? Al in de eerste maand daalde het cholesterolgehalte van zijn patiënten met gemiddeld 20%!
2 Wist je dat in Nederland 1 op de 4 mensen aan hart- en vaatziekten sterft? Dit komt neer op ongeveer 40.000 sterfgevallen per jaar.
3 Wist je dat mannen in de EU vaker lijden aan hart- en vaatziektes dan vrouwen, maar dat dit in Nederland juist andersom is?
4 Wist je dat roken, een van de risicofactoren van hart- en vaatziekten, de kans op hart- en vaatziekten met 1,5 tot 6 maal vergroot?
5 Wist je dat gezond eten een groot verschil kan betekenen bij het voorkomen van hart- en vaatziekten? Gezonde voeding, zoals groente en fruit, draagt zowel bij aan een gezond cholesterolgehalte en een gezonde bloeddruk, als aan een gezond lichaamsgewicht.

Wanneer naar de mesoloog?
Iedereen, van jong tot oud, kan bij een mesoloog terecht. Mesologie is geschikt voor het opsporen en tegengaan van chronische en soms onverklaarbare klachten. De mesoloog kan naast ondersteunen bij (de preventie van) hart- en vaatziekten, bij bijna alle klachten helpen zolang deze niet acuut zijn.
De meest voorkomende klachten waarmee men naar een mesoloog stapt zijn maag-en buikklachten, vermoeidheid, huidproblemen, hoofdpijn, hormonale klachten, allergieën, eczeem, depressies, gewrichtsklachten en stressgerelateerde klachten zoals een burn-out.

Uit onderzoek onder circa 80 praktijken voor Mesologie is gebleken dat 93,5% van de ondervraagde patiënten tevreden tot zeer tevreden is met het resultaat van de behandeling. Mocht het nodig zijn, dan verwijst de mesoloog de patiënt door naar andere therapeuten of naar de huisarts.

Casus: Maria Pol (83 jaar)
Situatie
Op haar 51ste heeft Maria, inmiddels 83 jaar, een grote hartoperatie ondergaan. Er werden 3 bypasses geplaatst en in de jaren daarna heeft zij onder controle gestaan bij een cardioloog. Ook is zij nog drie keer gedotterd. In 2010 werd de diagnose hartfalen gesteld. In die tijd had Maria veel last van benauwdheid en kon zij slecht lopen, inspanning kostte haar veel moeite. Uit onderzoek bleek dat er vocht achter haar longen zat. Maria kreeg daarom diuretica (plastabletten) voorgeschreven, helaas met weinig resultaat.

Mesologische therapie
Na deze tegenslag besloot Maria een bezoek te brengen aan de mesoloog. Uit het mesologisch onderzoek kwam een dysfunctie naar voren in de nieren en darmflora. De mesoloog besloot tot een aanpak met kruiden om de darmen en nieren weer in balans te brengen. Met goed resultaat; door deze aanpak verminderden de klachten aanzienlijk. De benauwdheid nam af en de inspanningsmogelijkheid verbeterde. Uit het reguliere bloedonderzoek bleek bovendien dat de nierwaardes zodanig verbeterd waren, dat deze weer op normaal niveau zijn.

Maria heeft een aantal jaren mesologische therapie gevolgd, momenteel is dit echter niet meer nodig. Maria voelt zich erg goed. Ze fietst nu regelmatig en speelt jeu de boule. Ook de controles in het ziekenhuis gaan goed.

Zie voor meer informatie over de mogelijkheden van Mesologie de website van de Nederlandse Vereniging Voor Mesologie, www.mesologie.nl.

Mesologie logo