Meer dan 100 miljoen online aankopen in 2015

Nederlandse consumenten hebben in de eerste drie kwartalen van 2015 in totaal 100,44 miljoen online aankopen gedaan. Deze online aankopen vertegenwoordigen een online omzet van € 11,35 miljard, verdeeld over producten en diensten. Hiermee stijgen de online aankopen met 17% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Dit blijkt uit cijfers van de Thuiswinkel Markt Monitor, het onderzoek naar online consumentenbestedingen* in Nederland. Dit onderzoek wordt door GfK uitgevoerd, in opdracht van Thuiswinkel.org, en mogelijk gemaakt door PostNL.

De online bestedingen van Nederlandse consumenten zijn onder te verdelen in producten, zoals schoenen, speelgoed en elektronica, en diensten, zoals pakketreizen en eventtickets. Van de € 11,35 miljard die online wordt uitgegeven, gaat € 5,86 miljard (52%) naar de aankoop van producten en € 5,49 miljard (48%) naar de aankoop van diensten. In totaliteit groeit de online omzet in de eerste drie kwartalen van 2015 met 16,9% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De online bestedingen aan producten (+ 19,5%) groeien hierbinnen sterker dan de online bestedingen aan diensten (+ 14,3%).

Kijkend naar absolute online aankopen zien we hetzelfde groeipercentage terugkomen. In de eerste drie kwartalen van 2015 zijn er 16,8% meer aankopen gedaan dan in dezelfde periode vorig jaar, resulterend in een totaal van 100,44 miljoen online aankopen. Online aankopen van producten zijn in de eerste drie kwartalen van 2015 met 15,0% gegroeid en online aankopen van diensten laten een groei van 23,9% zien.

Naar verwachting levert het laatste kwartaal, waarin ook de Sinterklaas- en kerstaankopen terugkomen, een online omzet op van € 4,91 miljard. Hiermee wordt voorspeld dat de totale online bestedingen in 2015 uitkomen op ruim € 16,26 miljard.

Food/nearfood
De sterke groei van de online bestedingen aan food/nearfood-artikelen die in de eerste twee kwartalen van 2015 was te zien, zet zich ook in het derde kwartaal voort. De online bestedingen aan food/nearfood bedragen in het derde kwartaal bijna € 174 miljoen. Hiermee groeien deze bestedingen met 42% ten opzichte van het derde kwartaal vorig jaar en is online food dan ook volop in ontwikkeling.

Een interessante ontwikkeling binnen online food is de uitbreiding van het aanbod aan maaltijdboxen. Naast de traditionele aanbieders van deze maaltijdboxen, zoals HelloFresh, heeft nu ook Albert Heijn sinds een paar maanden de stap naar de maaltijdbox gemaakt. Uit aanvullend online onderzoek van GfK onder ruim 50.000 respondenten blijkt dat 27% van de Nederlandse consumenten het komende jaar overweegt een maaltijdbox te gaan bestellen. De Allerhande Box en HelloFresh zijn het meest top-of-mind bij de consument, en worden het vaakst in overweging genomen. Ook Jumbo en Lidl, die op dit moment (nog) geen maaltijdbox aanbieden, staan hoog in de mindset van de consument.

Smartphone
De smartphone wordt steeds vaker gebruikt voor het doen van online aankopen. Hoewel het aandeel van de smartphone binnen de totale online markt nog relatief klein is (7%), groeit het aantal absolute aankopen via de smartphone explosief. Waar Nederlandse consumenten in Q3 2014 1,54 miljoen aankopen via hun smartphone deden, is dit aantal in Q3 2015 met 42% toegenomen tot 2,19 miljoen. Ook de gemiddelde waarde van een online aankoop via de smartphone stijgt. De gemiddelde waarde van een aankoop die met de smartphone wordt gedaan, bedraagt in Q3 2015 € 54,- (tegenover € 47,- in Q3 2014).

Gino Thuij, GfK: “Waar de smartphone nog vooral wordt gebruikt om te oriënteren voor een aankoop, zien we nu toch ook de ontwikkeling dat er steeds meer via mobiel wordt verkocht. Iets wat de komende jaren nog verder toeneemt en waar je als retailer op voorbereid moet zijn”.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *