Doet paracetamol meer kwaad dan goed?

Je hebt hoofdpijn na een wijntje te veel. Je rug doet pijn na weer een dag achter de computer te hebben gezeten. Die schouderblessure speelt weer op. Grote kans dat je dan naar een paracetamol grijpt, de krachtige pijnstiller.

Over de hele wereld staat paracetamol bekend als een goedkoop en effectief middel. Veel mensen denken dat het slikken ervan ook veilig is, zo lang je je aan de voorgeschreven dosering houdt. Wetenschappers roepen echter steeds nadrukkelijker dat het gebruik van paracetamol over een langere periode ernstige bijwerkingen kan geven.

Paracetamol werd vooral in de jaren ’60 populair doordat mensen bang waren voor de mogelijke bijwerkingen van aspirine en andere NSAID’s: inwendige bloedingen, zweren en andere ernstige klachten kon veroorzaken. Er waren wel mensen die zich afvroegen of dit dan ook niet voor paracetamol zou gelden, maar het bewijs daarvoor bleef eigenlijk jarenlang achterwege. Maar in 2011 publiceerde professor Michael Doherty, een reumatoloog aan de Nottingham University, een onderzoek onder bijna 900 patienten van 40 jaar en ouder die paracetamol, ibuprofen of een combinatie van beide slikten voor hun chronische kniepijn. Toen hij de deelnemers na 13 weken met elkaar vergelijk, bleek dat 1 op de 5 mensen die ibuprofen hadden genomen, het equivalent van een eenheid bloed hadden verloren door een interne bloeding. Verrassend was echter dat dit ook het geval was voor hetzelfde aantal mensen dat paracetamol had genomen.

“Paracetamol kan eigenlijk een heel gevaarlijk middel zijn”, liet dr. John Dickson, een arts met pensioen, eerder al weten. “Het kan nier- en leverproblemen geven en er is net zoveel kans op interne bloedingen als bij NSAID’s.” Bij een recent onderzoek werd bovendien vastgesteld dat het voor ongeboren jongetjes gevaarlijk is als zwangere vrouwen meer dan een week paracetamol nemen. Volgens Dickson heeft het ook weinig nut om paracetamol te slikken; bij de meeste mensen zou het net als een placebo werken.