Consumentenbeleving drijft retail tot wanhoop

Retail worstelt met positionering en assortimentskeuzes. Met nieuwe strategieën zoeken bestaande en nieuwe spelers naar aansluiting op de wensen van de grillige consument. IKEA is allang geen meubelverkoper meer, maar een foodgigant die niet alleen de aansluiting heeft gezocht met thuisbezorgd.nl, maar ook in samenwerking met universiteit Wageningen oplossingen zoekt voor proteïneschaarste en voedselverspilling.

Tijdens INTERVISIE 2019 zal duidelijk worden dat het voor de klassieke spelers hoog tijd wordt om de klantenbeleving te verbeteren. De pogingen die tot heden worden ondernomen leveren immers niet het gewenste resultaat. Technische snufjes zoals videowall’s waar je producten kunt bestellen en spiegels die een kledingadvies geven zijn misschien even leuk, maar zorgen niet voor meer klanten en meer verkoop.

Maar hoe moet het dan wel? Volgens Ed Sander, China-specialist en spreker tijdens INTERVISIE moeten we ons veel meer laten inspireren door voorbeelden uit het buitenland. En dan niet  kopiëren wat bijvoorbeeld Amerikaanse ketens doen, maar vooral kijken naar landen als Japan en China. “In de retail in China is alles er vooral op gericht om online en offline perfect samen te laten gaan”, constateert de retailkenner. “De innovatie gaat daar veel sneller dan hier. Winkels worden vooral ingezet om vertrouwen te wekken bij de klant en vervolgens worden consumenten met service en slimme apps verleidt om toch vooral online boodschappen te gaan doen”.

Tijn van Elderen, directeur van Brabantia en één van de vele sprekers op 26 november herkent de worsteling met positionering en assortimentskeuzes binnen retail. Het inmiddels 100-jarige familiebedrijf heeft zichzelf ook op een nieuwe manier op de kaart moeten zetten om te overleven. “In een maatschappij met overdaad aan prikkels, moet je de consument blijven verassen. Dus we willen alles net even leuker, duurzamer en mooier maken”, aldus van Elderen. “Partijen als Lidl, Aldi en Action hebben de plek in het middensegment overgenomen en online snoept ook een steeds groter aandeel weg. In dat krachtenveld moeten we attractief blijven en onze positie proberen te behouden. Tijdens INTERVISIE zal de roerganger van Brabantia de strategie toelichten, maar laat alvast weten dat het ontbijtmoment voor Brabantia nieuwe kansen en mogelijkheden biedt”.

Soms lukt het bedrijven om flink boven het maaiveld uit te komen. Maar wat is dan het succes van dit soort bedrijven. Zijn het uitgekiende marketingstrategieën, of wordt soms bij toeval de juiste snaar geraakt? De creatieve ondernemer Ron Simpson is ervan overtuigd dat bedrijven zich nog wel degelijk succesvol kunnen onderscheiden van de grijze massa. In zijn tienerjaren ontdekte de inmiddels 34-jarige ondernemer dat er wel degelijk mogelijkheden zijn om nog steeds grote interesse op te wekken bij welke doelgroep dan ook. Als bewijs rolde hij de afgelopen jaren diverse succesvolle concepten uit. Zijn laatste avontuur heet The Avocado Show. Wat begon als een klein restaurantje in Amsterdam groeide binnen een jaar uit tot een “fully funded global brand” en internationale franchise. Tijdens INTERVISIE verklapt hij op humorvolle wijze het geheim waarom er fans voor zijn deur sliepen en er iedere dag rijen voor de deur van zijn vestigingen staan. Zijn ontdekkingsreis door zes eigen bedrijven, vijf verschillende beroepen en meer dan 110 merken brachten hem op 52 verschillende plekken in de wereld.  “En dan ontwikkel je uiteindelijk een marketingformule die met 212 miljoen views een ware internetgekte veroorzaakte”, aldus de gepassioneerde en talentvolle founder.

Maar soms is er meer nodig dan alleen praktische marketingtips en voorbeelden van succesvolle ondernemers om te kunnen overleven in het nieuwe transformatietijdperk. Af en toe heb je naast wetenschappelijke argumenten en onderzoekscijfers ook gewoon geluk nodig om de juiste keuzes te kunnen maken. Maar wat is geluk en kun je dat afdwingen? Volgens Guido Weijers moeten we in ieder geval snel afscheid nemen van zelfbenoemde geluksgoeroes en zelfhulpboeken. Met concrete voorbeelden belicht de cabaretier in een masterclass de wetenschappelijke kant van geluk en geeft hij antwoorden op ondernemersvraagstukken die niet in managementboeken te vinden zijn. “Ik wil met tijdens INTERVISIE 2019 een vrolijk alternatief zijn voor alle nonsens en kolder die je overal leest en hoort. Want er is veel dure onzin te koop. Iedereen die wat filosofische quotes op Facebook gooit, noemt zichzelf tegenwoordig personal coach. Vergeet klankschaaltherapieën, vage zelfhulpboeken en broccoli-diëten. Geluk in het ondernemerschap is ‘de perfecte balans tussen genot, tevredenheid en zingeving’. Dat heeft niets met chakra’s en aura’s te maken, maar met harde wetenschap.”

Meer info over onderwerpen, sprekers en het volledige programma: www.retailintervisie.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *