Meer dan 10% dodelijke verkeersslachtoffers door alcohol

Eén op de tien dodelijke verkeersongevallen wereldwijd is toe te schrijven aan alcohol. Zo blijkt uit een onderzoek van hulpverlener en reisverzekeraar Allianz Global Assistance en cijfers van de World Health Organisation (WHO). Door alcohol in het verkeer vallen volgens de WHO jaarlijks ruim 1,2 miljoen doden wereldwijd. Oost-Europa en Centraal Azië voeren de lijst aan met de meeste verkeersslachtoffers door alcohol gevolgd door West Europa. Met 2,7% heeft Italië de minste dodelijke slachtoffers door alcohol in het verkeer in West Europa.

Nederland
Hoewel het aantal dodelijke slachtoffers in het verkeer in Nederland relatief laag is, mag het gevaar van rijden onder invloed niet onderschat worden. Het aandeel van alcohol bij verkeersongevallen is één op de vier. In 2014 kwamen in totaal 570 mensen om het leven bij een verkeersongeval. Opmerkelijk is dat de laatste 15 jaar een forse daling verkeersdoden onder inzittenden van personenauto’s is waar te nemen. Dit is vooral toe te schrijven aan de toegenomen verkeersveiligheid door onder andere campagnes tegen alcoholgebruik in het verkeer.

Fataal

Volgens onderzoek, dat door het Allianz Center for Technology is uitgevoerd, is het merendeel van dodelijke ongelukken onder bestuurders in de leeftijd 21- 24 veroorzaakt door alcohol. Dat is twee keer zoveel als bij bestuurders van 18 tot 20 jaar (10%) of de leeftijdsgroep 25-64 (11%). De meeste slachtoffers zijn mannen. Daarbij komt dat alcoholgerelateerde ongevallen twee keer zo vaak fataal aflopen.

alcohol tabel

Zelfrijdende auto
Allianz Global Assistance waarschuwt voor de gevaren van rijden onder invloed. Om risico’s van rijden onder invloed te voorkomen, is het aan te raden om een taxi te nemen voor korte afstanden of de trein voor langere afstanden. “Ook is het belangrijk de langdurige effecten van alcohol ook de volgende dag niet te onderschatten. Het menselijk lichaam kan 0,1 tot 1000 gram alcohol per uur afbreken. Zelfs in de toekomst, als de zelfrijdende auto het aantal dodelijke ongevallen door rijden onder invloed kan beperken, dient de bestuurder nog voldoende helder te zijn om de benodigde functies te kunnen activeren’’, aldus Audrey Denkelaar van Allianz Global Assistance.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *