Verkeerd afvegen vaak oorzaak van blaasontsteking

Uit recent onderzoek* is gebleken dat bijna twee derde van de Nederlandse vrouwen het irritante, branderige gevoel bij het plassen wel eens heeft ervaren. Zodra ze denken een blaasontsteking te hebben, rennen ze het liefst naar de dokter voor een antibioticakuur (70%). Maar weten vrouwen wel de échte oorzaak en daarvoor de beste aanpak?

Intieme oorzaak
Vrouwen denken te weten waar een blaasontsteking vandaan komt, maar dit is niet zo. Een te lage weerstand (40%) en te lang wachten met plassen (36%) zijn zeker van invloed, maar er is maar één échte oorzaak: de E-coli bacterie. Dit is een poepbeestje. Vrouwen hebben een korte plasbuis die dicht bij de anus zit. Zo is er een grote kans dat de bacterie bij het verkeerd afvegen (dus van achteren naar voren) in de blaas terecht komt. Tijdens het vrijen is het risico ook vergroot. Ons seksleven aanpassen hoeft niet, maar even plassen na ‘de daad’ verkleint de kans dat de bacterie zich vastgrijpt.

We weten het niet
De symptomen zijn direct herkenbaar: het branderige gevoel bij het plassen (86%), het plassen van ‘drie druppels’ (55%) en de toenemende toiletbezoekjes (37%). Maar waar dit gevoel in één keer vandaan komt, is gissen. Om er vanaf te komen worden liters water (31%) weg geklokt, in de hoop het beestje uit te plassen. Mocht je de eerste klachten al te pakken hebben, dan is veel water niet dé oplossing. Veel plassen is goed, maar dit kan de ontsteking niet doen verdwijnen.

Wat doen we aan het ‘zeurende’ gevoel?
Bijna de helft van de vrouwen (44%) rent direct richting huisarts voor een antibiotica recept omdat dit voor ons de bekendste ‘ontstekingskiller’ is. Maar meer dan dat weten we niet. Dus hoewel we te maken hebben met een oeroud en algemeen bekend onderwerp, weet de Nederlandse vrouw er in werkelijkheid te weinig vanaf. De jongere generatie (18 t/m 30 jaar) zoekt eerder naar een vernieuwende aanpak dan de oudere dames. Zij hebben geen zin om eerst naar de dokter te moeten (39%). Toch kent 55% van de vrouwen de hulpmiddelen niet, die zonder recept te krijgen zijn tegen een blaasontsteking.

Wat verdieping in de wondere wereld van dit euvel kan geen kwaad. ”Resistentie voor één van de meest gebruikte antibiotica tegen blaasontsteking is flink toegenomen’’, aldus de Wereldgezondheidsorganisatie. Ruim 50% van de Nederlandse vrouwen vindt het risico op resistentie hét negatieve aan het gebruik van antibiotica. Bij de drogist kun je een hulpmiddel krijgen, wat direct effectief werkt bij de eerste ‘zeurende’ symptomen. Er is bijvoorbeeld een 5-daagse kuur zónder negatieve gevolgen, immers een blaasontsteking ‘an sich’ is al een zorg. Extra zorgen over bijwerkingen, zoals resistentie, zijn niet nodig. Nee, we hoeven dus niet direct naar de dokter als de eerste symptomen van een blaasontsteking zich aandienen.

*Het onderzoek
Het onderzoek is in opdracht van ROTER Cysticare uitgevoerd door onderzoeksbureau Motivaction. Het doel van het onderzoek was om inzicht te krijgen in de problematiek en de kennis rondom het onderwerp blaasontsteking bij vrouwen. Aan het onderzoek hebben 512 vrouwelijke respondenten tussen de 18 jaar en 70 jaar deelgenomen. Hierbij is rekening gehouden met een reële spreiding in leeftijd, gezinssituatie en opleidingsniveau.