‘Storting vakantiegeld gunstig voor detailhandel’

Winkeliers merken het goed als het vakantiegeld van consumenten is gestort. Volgens Detailhandel Nederland schieten de uitgaven omhoog als het vakantiegeld binnen is. “In de periode daarna stijgen de uitgaven in de winkel”, zegt Suzanne de Graaf van Detailhandel Nederland. “Dat speelt vooral als het Pinksterweekend vlak na de salarisstorting valt, zoals nu. Winkeliers worden daar wel blij van.”

In de week dat het salaris op de rekening staat, is het sowieso drukker in de winkelstraat. “Elke vier weken zie je een stijging van het aantal passanten”, zegt Rein Kloos van onderzoeksbureau City Traffic. “Vooral op internet is die cyclus sterk aanwezig. In de winkelstraten zijn er meer variabelen die invloed hebben op het aantal bezoekers, zoals het weer. Onze Nationale Shopping Index is een weergave van het online en offline winkelgedrag in Nederland. De drukte in de winkelstraten combineren we met de mate waarin mensen webshops bezoeken. In de index van 2014 is een terugkerend patroon te zien: grofweg elke vier weken is er een opleving die min of meer samenvalt met de algemene salarismomenten in Nederland.”

Saldo checken
Nederlanders houden het salarismoment goed in de gaten, blijkt ook uit statistieken van de Mobiel Bankieren App van ING. Zo’n 2,1 miljoen ING-klanten gebruiken deze app om onder meer hun saldo te checken. Per dag loggen klanten in totaal 2,2 miljoen keer in. Op salarisdagen en na het storten van vakantiegeld is dit zelfs gemiddeld 2,8 miljoen keer. “Er zijn twee grote pieken in het jaar: rond de kerst, als de dertiende maand erbij zit, en in mei. Dat is het moment van het vakantiegeld”, zegt Michiel Kramer, marketeer Mobiel Bankieren van ING. “Mensen die de Mobiel Bankieren App gebruiken, geven aan dat ze meer grip hebben op hun financiën. Ze kunnen immers elk moment van de dag hun saldo checken.”

Verleiden
“De retail speelt ook in op het moment dat het salaris wordt gestort”, zegt Dirk Mulder, sectormanager Food & Retail van ING. “Winkeliers proberen consumenten te verleiden. Zeker in april en mei, als het vakantiegeld wordt uitgekeerd, komen ze vaak met acties en aanbiedingen. Veel mensen geven het geld uit op het moment dat het binnenkomt. Ze maken geen planning. Vaak is het aan het eind van de maand op. Dan lopen de bestedingen weer terug. De meeste mensen hebben geen goed beeld van wat ze uitgeven. Een tip is daarom om een begroting te maken en een huishoudboekje bij te houden. Dat zorgt voor inzicht en overzicht: wat komt er binnen en wat gaat er elke maand uit?”

Bron: ING.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *