Risico-informatie over Quin-producten

Het College ter Beoordeling van Geneesmiddelen vraagt uw aandacht voor het volgende:

VERVANGING PLASMA-MEDICIJNEN QUIN VANWEGE PRODUCTIEPROBLEMEN

Voor de plasmageneesmiddelen GammaQuin, RheDQuin, TetaQuin en VariQuin zijn of komen andere plasma-middelen beschikbaar. Sanquin Plasma Products (SPP) heeft reeds langere tijd productieproblemen en zorgt daarom – in overleg met de zorgautoriteiten – voor gelijkwaardige vervanging van deze Quin-producten.

De serie Quin-producten bestaat uit: GammaQuin, HepBQuin, RheDQuin, TetaQuin en VariQuin. Dit zijn middelen ter voorkoming en behandeling van diverse infecties als hepatitis A en B, mazelen, tetanus en ter voorkoming van immunisatie tegen het rhesus (D)-antigeen. Deze serie Quin-producten wordt gemaakt uit bloedplasma.

In een brief aan apothekers en artsen geeft SPP een overzicht van de huidige beschikbaarheid van deze plasma-producten, en de noodzaak van vervanging van een deel daarvan. Bij een noodzakelijke vervanging worden gelijkwaardige plasma-middelen ingezet. Waar nodig  worden – met toestemming van de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) en alleen op artsenverklaring – plasmageneesmiddelen uit het buitenland geleverd.

Bij iedere bestelling geeft SPP schriftelijk toelichting over het gebruik van het vervangende middel. SPP zal ervoor zorgen dat de patiënt geen extra kosten hoeft te maken (het eigen risico blijft wel van toepassing).

De beschikbaarheid van de Quin-producten is al vanaf begin 2016 beperkt en er worden verdere beschikbaarheidsproblemen verwacht. Dit is het gevolg van problemen in het productieproces. Tijdens het oplossen van deze problemen zal het productieproces ook zo worden aangepast dat het voldoet aan de meest recente Europese kwaliteitseisen, die de afgelopen jaren zijn aangescherpt. SPP werkt aan de vernieuwing van het productieproces. Dit wordt uitgevoerd in goed overleg met de betrokken instanties.

SPP houdt, samen met het College ter Beoordeling van Geneesmiddelen (CBG) en IGZ, de beschikbaarheid van deze plasmageneesmiddelen voor Nederlandse patiënten goed in de gaten.

Informatie en advies voor artsen en apothekers
Artsen en apothekers die deze geneesmiddelen voorschrijven en verstrekken zijn op 28 juni 2016 door SPP in een brief geïnformeerd over dit onderwerp. Deze brief, een zogeheten Direct Healthcare Professional Communication (DHPC), is opgesteld in overleg met het CBG en IGZ.

Het CBG adviseert zorgverleners om alert te zijn op de actuele gebruiksvoorschriften voor de plasma-medicijnen.

Aan artsen, apothekers en patiënten wordt gevraagd om de komende tijd extra scherp te letten op mogelijke bijwerkingen van de geneesmiddelen die de Quin-producten vervangen en om deze te melden bij het bijwerkingencentrum Lareb.

Een deel van de Quin-producten blijft de komende tijd wel beschikbaar.

Bron: CBG