Het Prikkelbare Darm Syndroom (PDS)

Het Prikkelbare Darm Syndroom (PDS) komt in de Westerse wereld vaak voor. Het is een vervelende en pijnlijke aandoening waar volgens de PDS Belangenvereniging ongeveer 2,5 miljoen Nederlanders last van hebben, voornamelijk vrouwen tussen de 25 en 40 jaar. Dat betekent voor veel patiënten regelmatige of zelfs dagelijkse darmkrampen, buikpijn, diarree of obstipatie en winderigheid. PDS is een chronische aandoening die (nog) niet met medicatie kan worden genezen, wel kunnen de symptomen worden bestreden.

PDS wordt vaak gezien als een ziekte van de darmen, maar is eigenlijk een ziekte van het hele systeem. Er zijn namelijk nogal wat factoren die een rol kunnen spelen bij het ontstaan van PDS-klachten. Het zenuwstelsel, het immuunsysteem, de bacteriën in de darmen en de voeding hebben allemaal een effect op wat er in de darmen gebeurt.

Leven met PDS
Uit onderzoek uitgevoerd door de PDS Belangenvereniging in samenwerking met farmaceutisch bedrijf Will-Pharma blijkt dat 23% van de patiënten meer dan een uur kwijt is door moeizame stoelgang of darmklachten voordat ze van huis vertrekken. Een derde (32%) is daar tussen de 30 minuten en een uur mee zoet. De helft van de ondervraagden zegt zich schuldig te voelen vaak te laat te komen en mensen te moeten laten wachten. PDS kan voor patiënten het hele leven gaan bepalen, zowel fysiek als mentaal. De belangrijkste klachten waar mensen mee kampen zijn darmkrampen, buikpijn en vermoeidheid. Ook een opgezette buik, winderigheid, diarree en obstipatie komen vaak voor. Niet zo gek dat 68% van de patiënten bij activiteiten buitenshuis een route langs openbare toiletten uitstippelt.

Chronische aandoening
Mensen die lijden aan PDS wordt vaak geadviseerd de levensstijl aan te passen. Een dieet, meer bewegen, voldoende ontspanning en voorkomen van stress zijn daarbij belangrijk, evenals het leren omgaan met de klachten. Zo’n ingrijpende verandering van levensstijl heeft uiteraard een flinke impact, wat extra vervelend is als het effect lang niet voor iedereen voldoende merkbaar is. Probiotica en natuurlijke geneesmiddelen als pepermuntolie capsules kunnen dan uitkomst bieden.

PEPERMUNTOLIE BIJ PDS

Wat is pepermuntolie
Pepermuntolie wordt gewonnen uit de bladeren en stelen van de pepermuntplant (Mentha piperita of Mentha avensis). Het hoofdbestanddeel is menthol, dat in de geneeskunde en farmacie voornamelijk wordt gebruikt voor lokale toepassing op de huid.

Pepermuntolie bij PDS
Het gebruik van pepermuntolie bij PDS richt zich op het verminderen van krampen in het maag-darmkanaal. Menthol heeft een remmende werking op de darmgevoeligheid en ontspant de darmspieren. Pepermuntolie werkt daardoor tegen buikpijn, darmkrampen en winderigheid.

Hoe het werkt
De darmwand zit vol zenuwcellen die pijnprikkels waarnemen en doorsturen naar de hersenen. Omdat lang niet alle prikkels relevant zijn, wordt bij gezonde mensen lang niet alles doorgegeven. Bij patiënten met PDS gebeurt dat wel, waardoor er meer krampen en dus ook meer pijn wordt geregistreerd. Menthol heeft een remmende en dempende werking op de zenuwuiteinden, zodat prikkels niet meer onnodig naar de hersenen worden doorgestuurd. Daarnaast zorgt de menthol ervoor dat de darmspieren ontspannen. Het moet dan wel lokaal – aan het einde van de dunne darm of idealiter in de dikke darm – werkzaam kunnen zijn.

Toepassing van Tempocol Pepermuntolie Capsules:

Voor de behandeling van symptomen van het Prikkelbaar Darm syndroom (PDS), met name voor de klachten:

Buikpijn

Winderigheid

Lichte maag- en darmkrampen

Tempocol is het enige geregistreerde geneesmiddel met pepermuntolie, waarvan de werking wetenschappelijk is onderbouwd en aangetoond.

De kleine, zachte capsule is voorzien van een beschermlaag (coating) die bestand is tegen afbraak door maagzuur. Het geneesmiddel komt daardoor niet vrij in de maag, maar pas in de darmen waar het in werking treed.

Samenstelling van Tempocol Pepermuntolie Capsules:
Elke maagsapresistente capsule bevat:
Mentha piperita aetheroleum (pepermuntolie) 182 mg

Ingrediënten van Tempocol Pepermuntolie Capsules:
Mentha piperita aetheroleum, gelatine, glycerol, ethylcellulose, sodiumalginaat (E401), middellangeketentriglyceride, stearinezuur, oliezuur.
Niet gebruiken bij overgevoeligheid voor een of meer van de werkzame bestanddelen.

Gebruik van Tempocol Pepermuntolie Capsules:

• Startdosering: 1 tot 3 x daags 1 capsule.
  • Indien gewenst kan de dosering opgehoogd worden naar maximaal 3 x daags 2 capsules
  • Kinderen van 8 tot 12 jaar mogen maximaal 3 capsules per dag, met een startdosering van 1 capsule per dag.
  • 30 minuten voor de maaltijd innemen.
  • De capsule niet breken of erop kauwen.
  • De maagsapresistente capsules moeten worden ingenomen tot de symptomen (ziekteverschijnselen) zijn verdwenen. In wetenschappelijk onderzoek trad verbetering op binnen 8 weken.

Lees voor gebruik de bijsluiter: https://db.cbg-meb.nl/Bijsluiters/h109856.pdf

Wetenschappelijk onderzoek naar de werking van Tempocol: https://allesoverpepermuntolie.nl/nieuws/pepermuntolie-heeft-positief-effect-op-pds/

Tempocol is verkrijgbaar in een verpakking van 600 en 120 stuks