Oorsuizen soms ook veroorzaakt door medicijnen

Het is de Week van het Oorsuizen, een initiatief van Stichting Hoormij. De stichting wil deze week vooral gebruiken om de oorzaken van oorsuizen (ook wel tinnitus genoemd) onder de aandacht te brengen. Wist je bijvoorbeeld dat ook het gebruik van bepaalde medicijnen oorsuizen kan veroorzaken?

Oorzaak oorsuizen vaak onbekend
In totaal zijn er ruim 1 miljoen Nederlanders die een suis, piep, fluit, brom of rinkelende bel in hun oor of oren horen. Veel mensen denken dat dit het gevolg is van lawaai, maar het komt veel vaker voor dat de oorzaak niet te achterhalen is. Bij slechts 11% van de mensen met (ernstige) tinnitus wordt geluid als oorzaak voorgesteld. Lawaai op het werk is nog minder vaak de oorzaak.
Tinnitus komt vaker voor (22%) in combinatie met andere gehooraandoeningen als de ziekte van Ménière (draaiduizelingen), brughoektumor of oorontstekingen. Maar ook stress wordt in 8% van de gevallen door artsen als de oorzaak gezien voor het ontstaan van oorsuizen. Vragen we het echter aan de persoon zelf, dan worden hierbij veel hogere aantallen genoemd.

Oorsuizen door medicijnen
Er zijn maar weinig mensen die weten dat ook bepaalde medicijnen als bijwerking tinnitus kunnen veroorzaken. Dat gebeurt in 3% van de gevallen. Gevraagd aan de mensen zelf ligt dit percentage hoger (9%). Ook mislukte medische ingrepen worden gemeld als oorzaak. De Stichting Hoormij heeft een speciale medicijnwijzer samengesteld waarin een overzicht is gemaakt van alle medicijnen waarvan een van de bijwerkingen oorsuizen is.

Meer informatie is te vinden op de website van Stichting Hoormij en bijwerkingencentrum Lareb.
Op de website van Libelle kun je het verhaal lezen van de 44-jarige Lara die al zeven jaar last heeft van een suis in haar oren.

Een reactie