Detailhandel kent goede maand december

De detailhandel heeft 2015 goed afgesloten. Er werd in december in totaal 3,3 procent meer omzet gemaakt dan in dezelfde maand vorig jaar. Met name woninginrichtingwinkels en drogisterijen springen er positief uit. Dat blijkt uit vandaag gepubliceerde cijfers van het CBS.

De omzetgroei in december komt volgens het statistiekenbureau vooral door meer verkopen, het volume groeide met 3,4 procent. De prijzen lagen, net als in november, op ongeveer hetzelfde niveau als een jaar eerder. Verder had ook de samenstelling van de koopdagen, met een maandag minder en donderdag meer dan een jaar eerder, een positieve invloed op de omzet in december.

Grootste omzetgroei detailhandel in 7 jaar
In totaal zette de detailhandel in 2015 een omzetstijging van 1,4 procent neer. Dat is de hoogste groei sinds 2008. Zowel bij de winkels in voedings- en genotmiddelen als de non-foodwinkels nam de omzet toe. Bij de winkels in voedings- en genotmiddelen was de omzet 2 procent hoger, vooral doordat er meer verkocht werd. De omzet van de winkels in non-food nam met 1 procent toe. Het volume groeide met 2 procent, het prijsniveau was 0,7 procent lager dan in 2014.
Ondanks dat er in 2015 meer is omgezet, ligt het niveau nog bijna 6 procent lager dan bij het begin van de crisis in 2008. Bij de non-foodwinkels is dit zelfs ruim 16 procent.

Vooral hogere omzet woonwinkels en drogisterijen in 2015
Opvallend is verder nog dat branches onderling verschillende resultaten laten zien in 2015. De positieve uitschieters zijn winkels in woninginrichting met een omzetgroei van bijna 7 procent en drogisterijen. Daar groeide de omzet met 4 procent. De omzet en verkopen van de supermarkten zijn in 2015 met 2 procent toegenomen. Bij de speciaalzaken groeide de omzet ook. Het is voor het eerst sinds 2007 dat de speciaalzaken meer omzetten.
De omzet van winkels in huishoudelijke artikelen (5 procent), consumentenelektronica (3 procent) en doe-het-zelfwinkels (2 procent) kromp daarentegen. In 2014 groeide de omzet van de elektronicawinkels en doe-het-zelfzaken nog.

Verdere groei online omzet
Online blijft ondertussen groeien; de omzet nam in 2015 met 20 procent toe. In 2014 was dit nog maar 11 procent. De online omzet van winkels waarvan de verkoop via het internet een nevenactiviteit is (multi-channelers) groeide met 23 procent. De webwinkels zetten 18 procent meer om dan in 2014.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *