Nederlandse retailers blijven groeien

In 2016 zullen alle Nederlandse bedrijfssectoren groeien, maar dat betekent niet dat ondernemers het gemakkelijk hebben. Dat staat in de Rabobank Sectorprognoses 2016, die vandaag zijn verschenen. Doordat zowel export als private investeringen en particuliere consumptie toenemen, ligt het herstel van de Nederlandse economie goed op koers. Blikvangers zijn de zakelijke dienstverlening, de bouw en de groothandel, waarvoor de Rabobank respectievelijk 4,5%, 3,5% en 3,5% volumegroei verwacht in 2016. De retail groeit naar verwachting met 2,2%. Toch zullen niet alle ondernemers van deze gemiddelde groei profiteren, omdat prijzen nauwelijks stijgen, de concurrentie zeer groot is en er flinke slagen moeten worden gemaakt om nieuwe technologische ontwikkelingen bij te benen.

Paul Dirken, directeur Bedrijven bij de Rabobank: “Alle mkb-sectoren profiteren van het economische herstel. Tegelijkertijd zien we dat prijzen onder druk blijven staan. Stijgende verkopen leiden niet per definitie tot omzetgroei. Ondernemers lijken de teugels enigszins in te houden als het gaat om investeren. Onze verwachting is dat het brede herstel ondernemers in de loop van 2016 voldoende vertrouwen geeft om die teugels verder te laten vieren. En dat bedrijfsinvesteringen dan weer meer toenemen.”

Retail
In de detailhandel non-food is volgens de bank een duidelijke sentimentsverbetering te zien. “Door de toename van de particuliere bestedingen, kopen consumenten simpelweg meer producten. Over vrijwel de gehele linie is dit zichtbaar. Doe-het-zelfzaken en woninginrichters profiteren van de aantrekkende woningmarkt. Modewinkels en elektronicazaken hebben baat bij het verbeterde consumentenvertrouwen waardoor consumenten meer luxe goederen kopen. Drogisterijen zijn normaal gesproken vrij stabiel (veel ‘need to have’), maar laten nu forse groei zien (4,3% van januari tot juli 2015, red.).”
Helaas is de sector hiermee niet uit de problemen, zo stelt Rabobank; er is sprake van prijsdruk. Hierdoor wordt de omzetstijging minder sterk. “De prijsdruk komt door de enorme concurrentie die zich vertaalt naar aanhoudende kortingsacties en afprijzingen. Consumenten zijn hieraan gewend geraakt en zijn steeds bewuster op zoek naar waarde voor hun euro’s; de prijsdruk zal daarom aanhouden. Retailers moeten hierop blijven inspelen en duidelijke keuzes maken voor doelgroep, locatie, klantverleiding en het juiste serviceniveau.”

Groothandels 
In veel sectoren neemt de concurrentie toe. Bedrijven moeten hun uiterste best doen om zich te onderscheiden en de steeds veranderende omstandigheden het hoofd te bieden. “Flexibiliteit in je bedrijf is een groot goed,” aldus Dirken. Ondernemers kunnen zich daarin verbeteren door bijvoorbeeld slim gebruik te maken van software ‘as a service’ en flexibel personeel. Dirken: “Voor de ondernemer die duidelijke en onderscheidende keuzes maakt qua doelgroep, product en service en die de klant weet te verleiden, biedt 2016 perspectief”
De toenemende internationale dynamiek heeft een positieve impact op de groothandels. Groothandels moeten hun ketenpositie versterken om te voorkomen dat anderen hun marge dicteren. “We zien groothandels in consumentengoederen steeds vaker gebruikmaken van eigen merken en winkels om hun ketenpositie te versterken en zo meer marge te realiseren” licht Dirken toe.

De Rabobank sectorprognoses zijn online te lezen op www.rabobank.nl/sectorprognoses.

.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *