Nederlanders slapen als de beste

In Nederland slapen we doordeweeks gemiddeld zo’n 7 tot 8 uur per nacht en dat is langer dan waar ook ter wereld. Dat blijkt uit een wereldwijd slaaponderzoek van Philips.

Nederlanders slapen ongeveer een uur langer dan de mondiale medemens. Dit gemiddelde had nog hoger kunnen liggen, ware het niet dat wij in het weekend juist een stuk minder lang slapen. In andere landen halen ze hun slaap in het weekend juist in. Opvallend is dat Nederlanders zich het minst zorgen maken om werk of financiële problemen. Maar 15 tot 20 procent gaf aan daardoor wel eens wakker te liggen. Alleen Japanners zijn daarin nog relaxter. In Zuid-Korea liggen de mensen het vaakst wakker vanwege geldzorgen (43%).

Aan tafel 
Wat ons wellicht ook goede slapers maakt, is ons eettijdstip. Gemiddeld gaan Nederlandse huishoudens om 6 uur aan tafel, waardoor we nog flink wat uren de tijd hebben om ons eten te laten zaken. Nederlanders liggen wereldwijd dan ook het minst vaak wakker (3 procent) door een volle maag.
Verder kwam er uit het onderzoek naar voren dat de mensen die slaapproblemen hebben, daar nauwelijks professionele hulp voor zoeken. Slechts 5% heeft wel eens een arts bezocht.

Tips van slaaponderzoekers van Philips:
– Neem in de 4 tot 6 uur voor het slapen gaan geen cafeïne, nicotine, alcohol en andere middelen die de slaap kunnen verstoren. Het beste kun je een kop kamillethee drinken.
– De slaapkamer moet stil, donker en koel zijn (rond de 18-19°C). Het beste is om ook alle computers en werk gerelateerde zaken buiten de slaapkamer te laten.
– Probeer minimaal 1 uur voor het slapen alle elektronische media uit te schakelen en zet het liefst geen tv op je slaapkamer. Je kunt beter een warme douche nemen (bad kan ook, maar dan wel tot maximaal 90 minuten voor bedtijd), een boek lezen of ontspannende oefeningen doen.
– Probeer een regelmatig eet en slaap-waak ritme aan te houden. Probeer daarbij bijvoorbeeld eens wat vaker fysiek actief te zijn in de buitenlucht. Naast de gunstige effecten van fysieke activiteit op slaap, draagt natuurlijk licht bij aan een gezonde slaap-waak cyclus.
– Vermijd grote gekruide maaltijden in de laatste uren voordat je naar bed gaat. Wanneer je honger hebt in de avonduren, beperk je dan tot een lichte snack, zoals bijvoorbeeld een cracker, beschuit of een rijstwafel.

Bron: Metro/Philips.

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *