Nederlanders kopen health-producten vooral met verstand

Vitaminepillen en andere gezondheidsproducten: Nederlanders kopen ze regelmatig. Maar echte trendvormers zijn we niet, we letten vooral op de prijs en kwaliteit. Dat blijkt uit een onderzoek van Sanoma SBS.

Er zijn flinke verschillen tussen mannen en vrouwen als het gaat om het kopen van producten uit de health branche. Vrouwen hebben meer interesse in gezondheidsproducten en lezen vaker body & mindbladen dan mannen. Daarnaast oriënteren ze zich meer online en beslissen ze vaker alleen over de aankoop (51%) dan mannen (27%). Bovendien zijn ze minder merktrouw dan mannen: maar liefst 54% van de vrouwen staat open voor andere merken.

Nieuwe health-trends
Er zijn ook overeenkomsten tussen mannen en vrouwen. Beide groepen zijn geen echte voorlopers als het gaat om gezondheidsproducten. Bijna een kwart van de Nederlanders koopt een health-product pas als het wat langer op de markt is en goedkoper is geworden. Slechts een kleine groep vrouwen tot 55 jaar neemt nieuwe health-trends snel over. Bijna de helft van de mannen behoort tot de groep die als laatste een health-trend volgt, net als bijna de helft van de vrouwen boven de 55. De groep van echte health-trendvormers is maar klein (7%). Opvallend is dat de helft van deze groep tussen de 35 en 54 jaar is.

Beslissen op basis van verstand
Om zich te oriënteren op gezondheidsproducten doen Nederlanders vooral inspiratie op via familie en bekenden – hoewel zij op de uiteindelijke keuze minder invloed hebben. Verder beslissen mannen en vrouwen vooral op basis van verstand tussen verschillende merken van gezondheidsproducten. De prijs is daarbij het belangrijkste (19%), gevolgd door kwaliteit (16%) en de vertrouwdheid met het merk (8%). Het blijft dus een uitdaging om consumenten te boeien en te binden.

Onderzoek Sanoma SBS
Dit alles en nog veel meer blijkt uit een onderzoek van Sanoma SBS onder ruim 2.000 consumenten in de leeftijd van 18 tot 65 jaar. Het complete onderzoeksrapport is te lezen in de Whitepaper Health, te downloaden via deze link.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *