Limburgse drogist over zijn overstap naar D.I.O.

Op 1 juli 2015 stapten 21 drogisterijen tegelijkertijd over naar de D.I.O. formule. Een van de ondernemers die deze overstap toen maakte was Bert Coenen van D.I.O. drogisterij Oukouk in het Limburgse Munster-Geleen. 31 jaar lang was Bert Coenen een tevreden DA-ondernemer. Toch vond hij het tijd voor een nieuw behang, een fris en toekomstbestendig concept.

De beslissing om zich aan te sluiten bij een nieuwe formule heeft hij niet zomaar genomen. Er ging een jarenlang proces van bewust afwegen aan vooraf. Bert volgde D.I.O. al enkele jaren, en na een aantal gesprekken kreeg hij een steeds beter en completer beeld van de organisatie. In eerste instantie werd D.I.O. de tweede groothandel van drogisterij Oukouk. Toen viel het Bert naar eigen zeggen meteen al op dat het serviceniveau hoog lag. Ook andere aspecten, zoals het snel beantwoorden van vragen, bevielen hem goed. Deze positieve ervaringen waren volgens Bert het laatste zetje dat hij nodig had. Hij hakte de knoop door en tot nu toe is dit geen stap terug, maar een stap vooruit gebleken.

Op zijn pootjes
“Het was natuurlijk een mega-operatie voor de medewerkers van D.I.O. om 21 winkels op 1 dag tegelijkertijd te openen,” zegt Bert terugkijkend op die tijd. “Logisch dat de overstap dan ook niet helemaal van een leien dakje ging. Een aantal foutjes in de leveringen, maar die werden tot volle tevredenheid opgelost. Wat vooral opviel was dat, ondanks alles, de medewerkers, de directie en de verkooptelefonistes vriendelijk, geduldig en coöperatief bleven. Het omzetten van kassasysteem, telefonie en beveiligingsinstallatie bleek achteraf tijdrovender dan gedacht. Maar de eerlijkheid gebiedt te zeggen dat ik hierin zelf wat zaken beter had kunnen voorbereiden. Uiteindelijk is alles op zijn pootjes terecht gekomen.”

Assortiment
De klanten van D.I.O. drogisterij Oukouk waarderen hun nieuwe, maar vertrouwde winkel ook. Ze vinden het een geruststellende gedachte dat het assortiment hetzelfde blijft en zelfs werd uitgebreid, met cadeauartikelen, meer gezondheidsproducten en last but not least het professionele, voordelige huismerk Idyl. “Wij hebben in onze drogisterij een grote schmink afdeling, een specialistisch onderdeel van visagie,” zegt Bert. “Directeur Jos Jongstra van D.I.O. drogisterijen vond dit een geweldige kans om ons als ‘local hero’ te profileren. Schmink producten zijn echt een toevoeging in onze streek, andere franchiseformules zien zoiets liever niet in de winkel. Terwijl 200 soorten kunstwimpers toch gewoon thuis horen in beauty en fashion. D.I.O. biedt voor mij als ondernemer alle vrijheid om mij te richten op onze lokale klantenkring.”

Vertrouwen in toekomst

Na een wat stroef begin, tijdens de openingsweek ging Limburg gebukt onder een hittegolf waardoor veel klanten onder de parasol lagen, heeft Bert zijn eerste kwartaal bij D.I.O. een index van 100 gehaald ten opzichte van kwartaal drie van 2014. Dit laat volgens Bert zien dat de klanten de overgang volledig hebben omarmd. En dat is uiteindelijk wat telt. Wat de klanten nu ook op prijs stellen is dat folderacties nabesteld kunnen worden, zo grijpen ze dus minder vaak mis. Die boodschap verspreiden ze nu zelf via het schoolplein en de huiskamer.
“Ik heb alle vertrouwen in de toekomst,” zegt Bert afsluitend. “Sinds ik D.I.O.-lid ben, is mijn nee-verkoop sterk gedaald omdat ik twee keer per week kan bijbestellen. Is er een piekverkoop, bijvoorbeeld in het hooikoortsseizoen, dan is mijn rek weer snel aangevuld. Verder verspreiden we nu folders waarop onze naam gedrukt wordt. Er staan nu 4 winkels uit de omgeving op de folder, dit heeft collectief tot een hogere oplage geleid; nieuwe klanten in de winkel dus. En als de regering de BTW ook nog eens verlaagt, dan kan de detailhandel komend jaar zelfs wat groei laten zien.”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *