Jubileum EU-verbod op dierproeven voor cosmetica

De EU viert haar 5-jarig verbod op dierproeven voor cosmetische doeleinden. The Body Shop en Cruelty Free International, pioniers op het gebied van dierenbescherming, moedigen de Verenigde Naties aan om dit voorbeeld te volgen door een internationale wetgeving te introduceren.


The Body Shop en Cruelty Free International hebben Europese influencers, die zich inzetten voor de bescherming van dieren, uitgenodigd om te vieren dat het verbod op dierproeven voor cosmetica 5 jaar bestaat. Daarnaast  willen ze hiermee een internationale wetgeving. Hun boodschap : ‘het is tijd dat dit verbod internationaal wordt ingevoerd’. Op de foto : Pixie Geldof, Justine Jenkins, Laura Ponticorvo, Josje Huisman, Julen Hernandez, Evelina Forsell, Ida Kyellerman, Kimberly Freeman en Emma Karniewicz met het team van The Body Shop en Cruelty Free International.

In maart vierde het Europees verbod op dierproeven voor cosmetische doeleinden zijn 5verjaardag , evenals de verkoop van beauty-producten die getest zijn op dieren. In de Europese Unie werd in 2017 meer dan 80 miljard euro gegenereerd in de cosmetische industrie. Ook werden er ruim 2 miljoen banen verschaft, wat het een van de grootste markten wereldwijd maakt (bron: Euromonitor). In 2013 is de progressieve beslissing genomen om een verbod in de EU in te voeren op de verkoop en import van cosmetische producten en ingrediënten die zijn getest op dieren. Sindsdien heeft deze wetgeving tevens de rest van de wereld geïnspireerd en is er ook een verbod ingevoerd in Zuid Korea, Nieuw Zeeland en India.

Gedurende de daaropvolgende jaren heeft de Europese Unie niet alleen kunnen aantonen dat  dierproeven onnodig zijn voor een gezonde cosmetica-industrie, maar ook dat het verbod een zeer positief effect kan hebben op het bedrijfsleven en innovatie. Sinds het verbod op dierproeven in de cosmetica in 2013 is de beautymarkt in Europa gegroeid met 8% (bron: Euromonitor) en cosmeticabedrijven hebben hun productlijnen jaarlijks nog steeds met 20% vernieuwd, een cijfer dat niet is gewijzigd door het verbod op dierproeven voor cosmetica (bron: XCellR8 Research).

Sinds 2013 zijn er nieuwe alternatieven voor dierproeven ontwikkeld en goedgekeurd door de wettelijke autoriteiten. Ondanks de ontwikkeling van effectieve alternatieven en het bestaan van ingrediënten die veilig zijn voor de mens, is er in ruim 80% van de landen ter wereld nog geen verbod op dierproeven voor cosmetica ingevoerd.

The Body Shop en Cruelty Free International hebben een sleutelrol gespeeld in de toepassing van een Europese wetgeving en ze streven nu naar een internationaal verbod. Dat is de reden waarom ze gezamenlijk de Forever Against Animal Testing-campagne hebben gelanceerd om wereldwijd dierproeven voor cosmetische doeleinden te verbieden, voor eens en voor altijd. Het doel van deze belangrijke petitie is het ophalen van 8 miljoen handtekeningen, waarvan er inmiddels al 4,7 miljoen zijn opgehaald in minder dan 10 maanden.

Zeer binnenkort gaat het Europese Parlement stemmen voor een resolutie, om alle leden van het Parlement en de Europese Commissie een standpunt in te laten nemen tegen dierproeven voor cosmetica op internationaal niveau. Cruelty Free International heeft een brief gepubliceerd, die mede is ondertekend door The Body Shop en meer dan 100 andere personen, waaronder celebrities, om bij de Europese Parlementsleden aan te dringen op het goedkeuren van deze stemming. Met deze steun kunnen The Body Shop en Cruelty Free International de Verenigde Naties oproepen tot het invoeren van een internationale wetgeving.

Belangrijke data in onze strijd tegen dierproeven voor cosmetica:

  • 1989: The Body Shop is het eerste internationale beautymerk  dat campagne voert tegen dierproeven voor cosmetica.
  • 1997: The Body Shop is het eerste beautymerk dat « cruelty-free » gecertificeerd wordt met het Leaping Bunny-logo.
  • 1998: Na een lange campagne verbiedt het Verenigd Koninkrijk dierproeven voor cosmetica.
  • 2013: The Body Shop en Cruelty Free International realiseren samen een verbod in de EU tegen dierproeven voor cosmetica
  • Juni 2017: The Body Shop en Cruelty Free International lanceren de Forever Against Animal Testing-campagne.
  • Oktober 2017: In slechts 4 maanden verzamelen The Body Shop en  Cruelty Free International maar liefst 4 miljoen handtekeningen.
  • Maart 2018: The Body Shop en Cruelty Free International vieren het 5-jarig Europees verbod.
  • Oktober 2018: The Body Shop en Cruelty Free International willen 8 miljoen handtekeningen verzamelen om druk uit te oefenen op de Verenigde Naties voor een internationale wetgeving tegen dierproeven voor cosmetica 

Jouw hulp is nodig! Teken de petitie nu op : www.ForeverAgainstAnimalTesting.com.


Over The Body Shop
The Body Shop, in 1976 door Anita Roddick opgericht in Brighton, Engeland, is een wereldwijd beauty-merk. The Body Shop streeft een positieve impact op de wereld na door het aanbieden van kwalitatief hoogwaardige, door de natuur geïnspireerde skincare, bodycare, haircare en make-up, die op ethisch verantwoorde en duurzame wijze geproduceerd wordt. The Body Shop was pionier met haar filosofie dat ondernemen een positieve bijdrage moet leveren, en deze visie is nog steeds de drijvende kracht achter het merk. The Body Shop heeft 3.000 verkooppunten wereldwijd in ruim 60 landen.

Over Cruelty Free International
Cruelty Free International is een internationaal toonaangevende organisatie die werkt aan het creëren van een wereld waarin niemand meer dierproeven wil of denkt dat proeven op dieren noodzakelijk zijn. Als een van ’s werelds oudste en meest gerespecteerde dierenbeschermingsorganisaties wordt Cruelty Free International gezien als autoriteit op het gebied van dierproeven en wordt ze regelmatig benaderd door overheden, media, bedrijven en andere instanties voor advies en expertise.

Een reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *