Het gros van de retailers weet de consument niet te inspireren

De Nederlandse consument heeft gesproken: retail mag meer inspireren. Dat blijkt uit de Inspirerende 40: Retaileditie, een onderzoek van Crossmarks en Synergie dat inspiratie in retail onderzoekt. Ook al presenteert het onderzoek de lijst van de 40 meest inspirerende retailers, toch blijkt het voor de Nederlandse retail lastig om echt te inspireren. Het aantal retailers dat volgens de consument als inspirerend bestempeld wordt, is buitengewoon klein. Maar liefst 56% van de retailers uit het onderzoek weet de consument nog niet te inspireren.

Alleen IKEA blinkt uit in alle vlakken van inspiratie 
Uit het onderzoek blijkt dat inspiratie een goede voorspeller is voor succes. Inspirerende retailers hebben loyalere klanten en een hogere NPS-score. Toch blijkt uit de Inspirerende 40: Retaileditie dat er nog veel te winnen valt op het gebied van inspiratie in retail. Zelfs als we naar de tien meest inspirerende retailers van Nederland kijken, zien we dat alleen de winnaar, IKEA, op alle vijf pijlers van inspiratie weet uit te blinken. De meubelretailer inspireert op aanbod & assortiment, winkelinrichting, winkelervaring, klantcontact én identiteit. Terwijl alle andere retailers uit de top 10 slechts op vier van de vijf pijlers hoog weten te scoren. 

Retailers inspireren niet met het aanbod & assortiment 
Er wordt door retailend Nederland met name laag gescoord op de pijler aanbod & assortiment. Slechts 27% van de retailers weet te inspireren met wat zij klanten aanbieden. En dat terwijl aanbod & assortiment door consumenten wordt beschouwd als de belangrijkste pijler van inspiratie. Klanten verwachten een ruime keuze met kwalitatief goede producten en diensten voor de juiste prijs-kwaliteitsverhouding. 

Van verkoop naar verbinding
Toch zijn er ook retailers die het wel lukt klanten te inspireren. De koplopers in de Inspirerende 40: Retaileditie krijgen het voor elkaar de harten van klanten sneller te laten kloppen. Hoe ze dat doen? In ieder geval door verder te kijken dan de daadwerkelijke transactie. Ze denken voorbij het verkopen van producten en zijn continu zoekende naar manieren om een grotere rol te kunnen spelen in het leven van klanten. Dat zorgt voor een transitie van denken in producten naar denken in oplossingen. Van het verkopen van een bed naar het faciliteren van een goede nachtrust. Of van het verkopen van douchegel naar het faciliteren van een ultiem genietmomentje. 

Dat er dus nog kansen liggen, lijkt meer dan duidelijk. Het retailspeelveld is helemaal open en de consument zit met smart te wachten op de retailers die meer doen dan alleen een aankoop faciliteren. Die zullen ze rijkelijk belonen. 

Benieuwd of uw retailorganisatie behoort tot de 40 meest inspirerende retailers van Nederland? Download hier de gehele publicatie van de Inspirerende 40: Retaileditie

Inspirerende 40: Retaileditie 
De Inspirerende 40: Retaileditie is een onderzoek uitgevoerd door Crossmarks en Synergie. Het onderzoek legt bloot wat klanten inspirerend vinden in retail, welke retailers inspireren en hoe zij dat doen. Het levert een bijdrage aan het doorgronden van de retailwereld zoals we die vandaag kennen. De inzichten uit het onderzoek zijn bedoeld om retailers te inspireren om hun klanten te inspireren. Zo werken we samen aan een duurzame, rendabele en vooral inspirerende toekomst van retail. 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *