Groothandel groeit in het internet en in Europa


Nadat e-commerce het consumentengedrag en de consumentenverkoop al drastisch veranderd heeft, komt nu de digitalisering ook in de groothandel en in de inkoopprocessen van de detailhandel langzaam op gang. zentrada, de pionier in de online groothandel van consumentengoederen in Europa rapporteert stijgende omzetten en groeiende interesse uit alle sectoren van de handel. „Wij zien meer en meer aanvragen van grote fabrikanten, importeurs en groothandelaren uit heel Europa en ook de stationaire handel onderkent steeds meer de voordelen van digitale inkoopsystemen en platformen“, omschrijft zentrada’s CEO Ingo Schloo de trend.

Nadat Start-ups, Pure Players en handelsketens in e-commerce sinds jaren de krantenkoppen domineren en met marktplaatsen als Marktplaats.nl, Bol.com, Coolblue, Amazon, eBay, Priceminister of Allegro om marktaandeel vechten, is het in de groothandel rondom dit thema relatief rustig geweest.
Echter sinds begin 2017 beweegt de markt. De digitalisering wordt nu ook intensief besproken in de groothandelssector. En met zentrada is al jarenlang een platform voor de groothandel van consumptiegoederen met transactieverwerking in heel Europa stevig gevestigd.

Grote opgaves voor leveranciers
Vergeleken met de B2C-onderneming is het opbouwen van een groothandelsshop, digitale productcatalogi en internationale orderverwerking veel complexer. De IT-infrastructuur is vaak niet up-to-date en kant-en-klare oplossingen zijn nogal zeldzaam.
De implementatie van een internet gebaseerde groothandelsdistributie is daarom een grote uitdaging voor veel bedrijven. Digitalisering wordt echter ook beschouwd als de basis van internationalisering en biedt derhalve enorm marktpotentieel, vooral als men de relatief open Europese binnenlandse markt als verkoopmogelijkheid ziet.
Kleine en innovatieve importeurs hebben jaren geleden al gebruik gemaakt van deze mogelijkheid en konden derhalve enorme groeicijfers bereiken. Nu komen de grote importeurs en fabrikanten op, maar vaak staan ze nog steeds in het midden van dure projecten. ‘Maar iedereen weet dat degenen die niet kunnen volgen, op lange termijn marktaandeel zullen verliezen’, aldus Ingo Schloo.

Groot efficiencypotentieel in de Europese distributie en de optimalisatie van de supply chain 
De moderne leveranciers zien aanzienlijke voordelen in de digitalisering van distributie, verkoop en processen. Via het internet kan het gehele product assortiment voor inkopers uit heel Europa met één druk op de knop bereikt worden. De digitale workflow bespaart op de  verwerkingskosten, de foutmarge wordt kleiner en op langere termijn kunnen zelfs andere (veelal duurdere) verkoopkanalen worden vervangen door de online orderverwerking.
Nu al bestaan er digitale platformen hiervoor, die de handel met kleinere klanten overnemen, maar ook de integratie van de Retailgroepen. Ook hiervoor geldt: degene die als eerste erbij is  wint de slag.

Grote voordelen in het inkoopproces van de detailhandel
Online retailers gebruiken het internet al lang om online hun artikelen in te kopen. Als je de enorme keuze en de eenvoudige orderverwerking via het internet kent, wil je ook in je overige zakelijke inkopen de voordelen van de onlinehandel niet missen. Intussen gebruiken ook steeds meer stationaire detaillisten het internet voor product- en leveranciersresearch en voor hun inkoop. De trend is meer diversiteit en grotere keuze in assortimenten en uiteindelijk ook in de leveranciersstructuur. Werd vroeger het aantal leveranciers nog beperkt, nu kan er via inkoopplatformen, eenvoudig en veilig veel leveranciers, bestellingen en nabestellingen beheert worden. In de toekomst zal het internet dus belangrijker zijn als inkoopkanaal voor meer dan twee miljoen onafhankelijke detaillisten in Europa dan als verkoopkanaal.

De waarde van digitale platformen in de groothandel
Iedereen die bekend is met de voordelen van een marktplaats als bijvoorbeeld Amazon & Co zowel voor koper als verkoper, ziet snel het potentieel van een dergelijk platform voor de groothandel: Omdat er weinig tot geen standaardisering is, maar wel een hoog niveau van internationalisering, is de waarde van een dergelijk platform, die de internationale zakelijke transacties waarborgt, enorm groot.
De voordelen variëren van Europaweide marketing tot internationaal veilig betalingsverkeer en orderafhandeling, tot aan internationale logistiek en data connectie.
Met het TradeSafe transactiesysteem stuwen de zentrada groothandelsmarktplaatsen de ontwikkeling in Europa vooruit. Platformen zoals Noor Access uit New York, Buying Show, Le New Black, Tradebyte, B-Stocks of Anatwine maken interfaces of oplossingen voor bepaalde branches voor marketing, werk- en transactieprocessen. Naast financieel investeerders, belegt bijvoorbeeld ook Zalando in platform bedrijven voor de fashion-groothandel.
De markt is groot en varieert van merkbedrijven tot massamarktproducten en restpartijen en retouren.
Alleen al het zentrada.network bevat al meer dan 300.000 detaillisten en 500 middelgrote leveranciers uit heel Europa in de Europese groothandel.

De meeste platformen onderscheiden zich duidelijk van de bekende fabrikantenportalen uit Azië of het Verre Oosten, zoals Alibaba of Global Sources.
Hoewel deze hoofdzakelijk als een directory bij de import/export ondersteuning dienen, penetreert de digitalisering veel dieper in de bedrijfsprocessen. zentrada biedt grote leveranciers ondertussen via zentrada.Distribution het complete Europese fulfillment aan voor verkoop, marketing en distributie  aan de retailers. Daardoor kunnen de fabrikanten zich nog meer richten op de productontwikkeling, belangrijke markten en klanten.

Meer informatie via www.zentrada.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *