Drogisterijen slaan handen ineen voor landelijke campagne over pijn

Op maandag 6 november start de drogisterijbranche onder regie van het Centraal Bureau Drogisterijbedrijven (CBD) met de landelijke campagne over pijn. Alle drogisterijen met het keurmerk Erkend Specialist in Zelfzorg slaan voor deze campagne voor het eerst de handen ineen om de consument bewust te maken van het belang van veilig gebruik van pijnstillers. Daarmee onderstreept de branche haar belangrijke positie in de zorgketen en wordt het keurmerk verder geladen.

 Drogisten spelen als specialist in zelfzorg een belangrijke rol in de zorgketen. De laagdrempelige en goed bereikbare drogist is het voorportaal van de eerstelijnszorg en ontlast huisartsen met deskundig advies over eenvoudige gezondheidskwalen.

“Drogisterijen hebben een belangrijke rol in de zorgketen. Die positie als voorportaal van de eerste lijn moeten we duidelijker communiceren. In de week van de pijn kunnen we breeduit laten zien wat we aan kennis en kunde in huis hebben”, zegt Johan Boeijenga, voorzitter van het CBD. “Ik ben er trots op dat alle drogisterijbedrijven met het keurmerk voor het eerst gezamenlijk deelnemen aan de campagne. Ieder geeft zelf invulling aan het thema, bijvoorbeeld met de inzet van de eigen huis-aan-huis magazines en folders, op de winkelvloer en de inzet van social media waarbij altijd het keurmerk Erkend Specialist in Zelfzorg wordt afgebeeld. Zo bereiken we met onze boodschap miljoenen consumenten.”

 Advisering noodzakelijk
De landelijke campagne richt zich op het gebruik van paracetamol en NSAID’s. Bij de start van de campagne maakt het Instituut Verantwoord Medicijngebruik (IVM) de uitslag bekend van consumentenonderzoek naar de kennis en gebruik van pijnstillers. Boeijenga: “De kennis van de consument over pijnstillers schiet regelmatig tekort zo merken we in onze winkels. Dat willen we nu met landelijk onderzoek vaststellen. Pijnstillers zijn veilig bij juist gebruik maar de consument is niet altijd even goed op de hoogte van de risico’s die pijnstillers met zich mee kunnen brengen. De drogist als erkend specialist is dan noodzakelijk voor het veilig gebruik van deze middelen door klanten goed te adviseren en als het nodig is door te verwijzen naar de huisarts. Door de meerwaarde van onze advisering te benadrukken, houden we de consument een spiegel voor en laten we zien dat pijnstillers bij de drogist in goede handen zijn.”

Jaarlijks drie campagnes
Dit is de eerste landelijke campagne van de deelnemende drogisterijbedrijven. Vanaf 2018 worden jaarlijks drie landelijke campagnes georganiseerd om zo de positie van de drogist als voorportaal van de reguliere zorg meer bekend te maken.

Boeijenga:Het is belangrijk dat alle partijen in de branche hun achterban goed informeren over de campagne. De consument wordt door de week van de pijn ook getriggerd om additionele vragen te stellen over pijnstillers. Daarom is het goed om de advieskaarten over Pijn en het magazine Pijn & Griep nog eens door te nemen op het Nascholingsplatform Zorg dat je Bijblijft. Wijs de consument ook op de speciale kennisquiz die vanaf 6 november op Erkendspecialistinzelfzorg.nl verschijnt. En doe ook zelf eens de kennisquiz om te weten wat de klant ervaart. Als we met zijn allen een goede invulling aan deze landelijke campagne geven, van hoofdkantoor tot winkelvloer, benadrukken we onze belangrijke positie in de zorgketen.”

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *