Consument kiest Favoriete Innovaties

2399-4e42bbc31ce7774eb771fc3a38e1adf5

Awards “Gekozen Product van het Jaar” 2017 uitgereikt.

De winnaars van de grootste productverkiezing zijn bekend, de Awards uitgereikt. Echte gebruikers, meer dan 5000 Nederlandse consumenten, kozen de meest aantrekkelijke producten uit het overweldigende aanbod innovaties. In totaal 22 winnende producten kregen de Award Gekozen Product van het Jaar 2017 uitgereikt. De innovatieve producten zijn verdeeld over categorieën als levensmiddelen, voeding en drankjes maar ook, doe-het-zelf, huishoudelijke- en schoonmaakartikelen en persoonlijke verzorging.

De consument heeft gekozen
Met een korte toelichting per product ontvingen de winnaars de Award “Gekozen Product van het Jaar 2017”, tijdens een bijeenkomst in Kasteel de Haar, Haarzuilens. De consument bepaalt welk product zijn vertrouwen verdient op basis van de innovatie, de aantrekkelijkheid van het product en de aankoopintentie. In vergelijking met 2016 kwamen twee keer zoveel producten als winnaar uit de strijd.
Voor de deelnemende merken is “Gekozen Product van het Jaar” een krachtige marketingtool, ze zien hun inspanningen inzake innovatie en vernieuwing vertaald in “Return on Investment”. In de reclame campagnes van Always Discreet voor urineverlies, Olaz Total Effects Featherweight SPF15 en Maaslander Boerenkaas Fris Gerijpt 48+ is het felrode rode logo al te zien.

Inspireren en Innoveren
De waarde en betekenis van innovatie voor groei werd samengevat door Joris van Zoelen (Synergie | Inspirerende organisaties met Impact). “In veel organisaties leeft het gevoel dat innovatie ‘moet’ om te overleven. Terwijl we weten dat innovatie als middel om de missie -de bestaansreden- van een organisatie waar te maken, beter werkt. Niet moeten innoveren, maar willen. Waarom zijn inspirerende organisaties als Tesla, Apple, Google, CoolBlue en Albert Heijn zo succesvol? Zij innoveren om een klantrelevant vraagstuk op te lossen. De winnaars van morgen zijn de organisaties die klanten weer een positief perspectief geven; die betekenis willen hebben in het leven van mensen in plaats van een plek in de categorie. Innovaties moeten niet gericht zijn op een beter commercieel resultaat, maar op een meer waardevolle betekenis voor klanten. Dan komt dat commercieel resultaat vanzelf wel. Vertelt de organisatie een verhaal over producten of met producten? Een ogenschijnlijk kleine nuance, maar in de aandacht van de markt een groot verschil.”

Impact en belang van productverkiezing neemt toe
The Nielsen Company peilde de voorkeur van de Nederlandse consument. Eind vorig jaar kregen 5000 Nederlanders vele innovatieve producten van A-merken voorgelegd. De succesratio van nieuwe producten is met 10-15% nog steeds erg laag. Volgens vrijwel alle onderzoeken kan het succes vergroot worden door de consument duidelijk te maken wat de vernieuwing is, welke voordelen het product heeft en de betrouwbaarheid van de claim. Volgens cijfers van Nielsen zijn Nederlanders veel minder geneigd nieuwe producten aan te kopen, dan Europese consumenten uit andere landen. Dewy Heiser (Nielsen): vooral de activatie op de winkelvloer is van belang omdat 70% van de boodschappers pas daar besluit welk product te kopen. “Belangrijk is de plek in het winkelschap, staat een luxe yoghurt tussen de gewone yoghurt, een nieuw biertje tussen de speciaal bieren, of worden er demo’s gegeven met het product, kun je proeven”.

Impact van het Logo
Philippe Gelder, CEO Product of the Year Worldwide stelde “Innovation is the best weapon for brands to compete against low cost or me too products. As we observe in the 40 countries around the world where we are active, it is an effective weapon if you can communicate simply and directly to consumers”.
“The POY logo delivers 25% more impact on the consumer decision, compared to the word NEW” according to TNS in the USA. We also observe sales increases of up to 20-25% (Nielsen France) depending on categories if the logo is included in the campaign.
“The Product of the Year logo is a powerful marketing tool in the today’s ever changing and hyper competitive environment!”.

Innovaties
Katia van Eecke, Managing Director Product of the Year Benelux feliciteerde alle winnaars en lichtte toe dat de bekendheid van het logo in een jaar tijd tot 40% is toegenomen. ”In Frankrijk is die bekendheid inmiddels al 90%, veel Nederlanders hebben op vakantie het logo gezien in de Hypermarché”.
De voorgenomen innovaties van Gekozen Product zelf gaan van de modernisering van het logo tot beschikbaar stellen van nog veel meer data. Ook worden smaaktests toegevoegd. Tenslotte wordt  binnenkort een nieuwe tariefstructuur bekend gemaakt die het voor start ups en scale ups mogelijk maakt om deel te nemen en een bredere distributie te realiseren.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *