Coeliakie vaak niet bekend

home made multigrain bread and roll in a basket

De ziekte coeliakie, ook wel glutenintolerantie, komt steeds meer voor in Nederland. Toch zijn er veel mensen die niet weten dat ze aan coeliakie lijden.

Coeliakiepatienten kunnen geen gluten (een voedingsstof in producten met bepaalde graansoorten) verdragen. Vrouwen lijden er vaker aan dan mannen. In Nederland lijdt een op de 150 mensen aan de auto-immuunziekte
Bij coeliakie worden door een aantasting van de dunne darm voedingsstoffen niet goed opgenomen en hebben patiënten vooral last van buikpijn, diarree en aanhoudende vermoeidheid.

Niet weten
Naar schatting zijn er volgens de Nederlandse Coeliakie Vereniging voor iedere coeliakiepatiënt die gediagnosticeerd is, ongeveer zeven mensen die niet weten dat ze de ziekte hebben.
Met de campagne Heb ik Coeliakie?, die donderdag van start ging, vraagt de Nederlandse Coeliakie Vereniging om extra aandacht voor de ziekte zodat patiënten sneller de juiste diagnose krijgen. Het kan soms jaren duren voordat een diagnose wordt gesteld.

“Coeliakie is in de meeste gevallen makkelijk te diagnosticeren, maar dan moeten artsen wel denken aan de mogelijkheid dat klachten veroorzaakt worden door coeliakie”, vertelt hoogleraar maag-, darm- en leverziekten aan het VUmc in Amsterdam Gerd Bouma.

Artsen
De meerderheid van de patiënten wordt pas op volwassen leeftijd gediagnosticeerd; ongeveer 25 procent van hen pas als ze ouder dan vijftig zijn.
“Sommigen patiënten hebben geen symptomen. Zij kunnen door de ziekte toch een tekort krijgen aan bepaalde voedingsstoffen wat botontkalking of bloedarmoede kan veroorzaken”, aldus Bouma.
Daarnaast komt het voor dat patiënten pas na de start van een glutenvrij dieet doorkrijgen dat ze voorheen een laag energielevel hadden.

Glutenvrij dieet
Onder mensen die geen coeliakie hebben is een glutenvrij dieet de afgelopen jaren steeds populairder geworden. Dit wordt volgens Bouma vaak onterecht geassocieerd met een gezonde, ‘natuurlijke’ levensstijl. “Er is geen enkele aanwijzing dat een glutenvrij dieet gezonder of verstandig zou zijn als er geen medische reden voor is.”
De Nederlandse Coeliakie Vereniging vraagt minister Schippers van Volksgezondheid, Welzijn en Sport om te helpen de ziekte meer bekendheid te geven onder artsen.

Bron: Nu.nl

Meer weten over Coeliakie? Kijk dan op gezondheidplus.nl