Aansluiting Faco bij de combinatie Mosadex/Holland Pharma/NDS

Recent heeft drogist Hamstra uit Dokkum het initiatief genomen voor een petitie ten behoeve van de Autoriteit Consument & Markt (ACM) om akkoord te gaan met het aansluiten van Faco bij bovengenoemde combinatie die recent ontstond na het faillissement van DA/DU.
René Salimans van Salimans Consultancy B.V.  sluit zich hier graag bij aan op basis van het volgende:

Er blijft voor zelfstandigen voldoende keuzemogelijkheid buiten deze combinatie:
• Groothandel UniPharma te Middelburg met de formule ‘DROGIST bewust beter’ met meer dan 100 deuren
• Groothandel Vriesia te Alkmaar met vier winkelconcepten (zie website)
• Groothandel Schuttelaar te Zwolle met de formule Gezond & Wel met meer dan 100 deuren
• Etos te Zaandam: van de ruim 500 deuren is ongeveer de helft zelfstandig franchiser.
• Verder kan men zich als franchiser ook aansluiten bij MOOI, Pour Vous of Douglas.
Daarmee krijgt men toegang tot de markt van de zogenaamde depositaire merken (exclusieve schoonheidsmerken met selectieve distributie). Bij de eerste twee formules kan dit zowel als parfumerie speciaalzaak, maar ook als zogenaamde combinatiezaak (drogisterij + parfumerie in een ruimte). Bij Douglas uitsluitend als parfumerie
• Ook kan men Hema franchiser worden.
Hema heeft in haar formule ook een volledige drogisterij afdeling.

Alleen een organisatie met voldoende slagkracht kan concurreren met de formules Etos en Kruidvat:
Marktonderzoeker Nielsen rapporteerde in 1976 dat er 3.050 zelfstandige drogisterijen waren. In 1995 1.938 en in 2015 nog slechts 1.161. Salimans denkt overigens dat Nielsen voor 2015 veel te hoog zit en heeft meer vertrouwen in het cijfer van concurrent IMS die voor 2015 823 zelfstandigen hanteert.

Men moet concurreren tegen Etos met nu 540 deuren en Kruidvat met in Nederland 900 deuren. De macht van deze twee formules is nu zo groot:
• Dat zij veel betere inkoopprijzen en acties/promoties krijgen dan welke zelfstandige organisatie ook.
• Dat veel leveranciers nieuwe introducties in eerst instantie enkele maanden alleen gunnen aan Kruidvat of Etos en pas in een later stadium ook aan zelfstandigen.
• Dat zij over marketing budgetten beschikken waar de zelfstandigen niet aan kunnen tippen.

Alleen een combinatie met meer dan 400 deuren kan het gevecht aangaan !

Bron: René Salimans

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *