In the spotlight: het nieuwe OTC-merk Sanias

Actavis ging vorig jaar verder onder de vlag van Aurobindo. Het gaf het bedrijf de gelegenheid om een nieuw OTC-merk te ontwikkelen: Sanias. Het eerste Sanias product zal vanaf mei worden geïntroduceerd.

“Doordat onze organisatie onderdeel is geworden van Aurobindo, was het nodig om de Actavis OTC-verpakkingen van een nieuwe naam te voorzien”, vertelt Ferdinand ten Kate, managing marketing & communications bij Aurobindo. “We hebben daarom de gelegenheid aangegrepen om onze OTC-producten veel meer als een merk te gaan positioneren. De zelfzorgproducten van Actavis waren destijds in de generieke hoek gepositioneerd, waardoor je enige onderscheidende waarde de prijs is. Nu is het een merk geworden dat gericht is op de verkoop vanuit de consument. Dat was ook een must voor verdere groei.”

Loratadine 10mg SaniasDuidelijke indicatie
De veranderingen zijn vooral te zien aan de verpakking, en dan met name wat betreft de indicatie. Ten Kate: “De consument wil in één opslag zien waarvoor het product gebruikt kan worden. Om een voorbeeld te geven: Op ons hooikoortsproduct stond eerst alleen de productnaam, bijvoorbeeld ‘Loratadine Actavis 10 mg’. Nu wordt ook de gebruiksindicatie vermeld: ‘Bij Hhooikoorts en vergelijkbare allergische reacties’. Zo is het veel duidelijker waar het product voor dient. Daarnaast weten we uit ervaring dat men graag wil weten hoe groot het tablet is. Daarom hebben we de tabletten op ware grootte afgebeeld, zodat die twijfel ook wordt weggenomen. Natuurlijk staan ook de gebruikelijke dingen, zoals de hoeveelheid tabletten en sterkte, erop.”

Waardering

Aurobindo heeft al een consumentenonderzoek uitgevoerd om te kijken of het nieuwe merk op waardering kan rekenen. “Duidelijk, fris en professioneel waren termen die we vaak terug hoorden”, aldus Ten Kate. “ Met name de duidelijkheid van de verpakking werd gewaardeerd.” Ook denkt Aurobindo dat Sanias voor de ondernemer toegevoegde waarde heeft. “Met Sanias kun je een breed assortiment OTC-producten bieden in je advies naar consumenten. Er is geen enkel merk dat door alle categorieën heen loopt. Hooguit een huismerk, maar dat is voor de onderkant. Met Sanias kun je je iets hoger positioneren zonder mee te hoeven gaan in de negatieve prijsspiraal waar huismerken vaak mee te maken krijgen. Ons doel was een lijn met de uitstraling va een A-merk maar wel met een toegankelijke prijs. We denken dat dit met Sanias goed gelukt is.”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *