Verantwoorde zorg bij griep

Vanaf 28 januari aandacht voor griep en griepverschijnselen

Ons land gaat gebukt onder een griepepidemie. Er bestaan geen zelfzorgmiddelen die griep genezen. Maar wel middelen die de ziekteverschijnselen bij griep verminderen en de consument helpen om door de griepperiode te komen. Daarom besteedt de drogisterijsector tussen 28 januari en 17 februari extra aandacht aan griep en griepverschijnselen.

In ons land heerst sinds een aantal weken de griep. Gemiddeld duurt een griepepidemie in Nederland ongeveer negen weken. Vorig jaar was dit echter twee keer zo lang.

Ongemakken verminderen
Er bestaan geen zelfzorgmiddelen die griep genezen. Uitzieken is de enige manier om beter te worden. Wel zijn er tal van middelen die ongemakken als koorts, pijn en een verstopte neus verminderen. Paracetamol of een speciaal zelfzorgmiddel bij griep kunnen griep of griepachtige klachten verzachten.

Marten Hummel, directeur CBD: “Bij griep wil de klant juiste voorlichting over de aankoop en het gebruik van deze middelen die de ongemakken verzachten en de ziekteverschijnselen verminderen. De Erkend Specialist in Zelfzorg is dan het adres voor verantwoorde zorg bij griep, geeft persoonlijk advies over aankoop en gebruik van zelfzorggeneesmiddelen en vitaminepreparaten en verwijst de klant op het juiste moment door naar de huisarts.”

Drogisten hebben ook bij griep een belangrijke rol in de zorgketen als specialist in zelfzorg. Zelfzorggeneesmiddelen zijn weliswaar veilig bij juist gebruik, maar consumenten overschatten de eigen kennis van zelfzorggeneesmiddelen en onderschatten de risico’s, ook als het bijvoorbeeld gaat om vitamines.

Ieder deelnemend drogisterijbedrijf geeft tijdens de campagneperiode zelf invulling aan het thema griep, bijvoorbeeld met de inzet van de eigen huis-aan-huis magazines en folders, verschillende activiteiten op de winkelvloer, informatie op de websites en de inzet van social media. Bij alle uitingen wordt het keurmerk Erkend Specialist in Zelfzorg afgebeeld. Zo komt een miljoenenpubliek in contact met de (assistent)drogist.

Samen zorgen voor succes
Marten Hummel: “De sector organiseert gezamenlijk campagnes zodat we aan het publiek laten zien wat we allemaal aan kennis en kunde in huis hebben. Medewerkers kunnen zich goed voorbereiden op het geven van het juiste advies bij griep. Neem het magazine Pijn & Griep en het speciale campagnemagazine op het Nascholingsplatform Zorg dat je Bijblijft eens door. Ook is er vanaf 28 januari de speciale Kennisquiz voor consumenten op Erkendspecialistinzelfzorg.nl. Verwijs je klant naar deze Kennisquiz. Laten we samen zorgen voor een succesvolle campagne om zo onze belangrijke positie in de zorgketen te benadrukken.”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *