Unilever verkoopt meer dan twintig verzorgingsmerken

Unilever heeft aangekondigd dat het meer dan twintig verzorgingsmerken verkoopt aan een Amerikaanse investeringsmaatschappij. Het voedings- en levensmiddelenconcern bracht dit nieuws naar buiten in een persbericht op maandag, zonder daarbij een specifieke verkoopprijs te vermelden. Volgens Reuters, dat hier vrijdag over berichtte, zou het betreffende bedrijfsonderdeel, waaronder Brylcreem-haargel en Q-Tip-wattenstaafjes vallen, minder dan $1 miljard (€920 miljoen) opbrengen.

In 2021 voegde Unilever deze verzorgingsmerken al samen tot het bedrijfsonderdeel Elida Beauty, met het oog op een snelle verkoop. Deze merken ontvingen binnen het grote Unilever-concern naar verluidt te weinig aandacht vanwege hun relatieve kleinheid. Elida behaalde vorig jaar een omzet van €800 miljoen, terwijl de totale omzet van het AEX-bedrijf €60,1 miljard bedroeg. Omdat geen van de geïnteresseerde partijen voldeed aan de vraagprijs, werden de verkoopplannen aanvankelijk stopgezet.

Na twee jaar heeft Unilever echter toch een koper gevonden in Yellow Wood Partners, een investeringsmaatschappij uit Boston. Deze Amerikaanse firma heeft al eerder een shampoo- en deodorantmerk, Suave, van Unilever overgenomen begin dit jaar.

Indien de verkoopprijs inderdaad onder de €920 miljoen ligt, noemt Bernstein-analist Bruno Monteyne dit ‘verrassend laag’. Hij suggereert dat dit mogelijk te wijten is aan tegenvallende prestaties van de merken of relatief lage winstmarges.

Monteyne merkt op dat de verkoop van deze verzorgingsmerken aansluit bij de strategie die de nieuwe topman van Unilever, Hein Schumacher, in oktober aankondigde. Schumacher wil zich vooral richten op de dertig grootste merken, die samen goed zijn voor 70% van de totale omzet, en deze merken een groter marketingbudget toekennen. Tegelijkertijd benadrukt Schumacher de noodzaak om kosten te verlagen, onder andere door de logistiek en toeleveringsketen te vereenvoudigen.

Deze strategische koers heeft de steun van de activistische aandeelhouder Trian, die begin vorig jaar een belang nam in Unilever. Dit gebeurde kort nadat het AEX-bedrijf tevergeefs probeerde de consumentendivisie van GlaxoSmithKline over te nemen voor €60 miljard, wat leidde tot onvrede onder aandeelhouders en analisten en uiteindelijk resulteerde in het vertrek van toenmalig CEO Alan Jope.

Bron: FD

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *