Steeds meer ‘briltoeristen’ uit België

optician putting glasses to woman at optics store
Eyelove breidt uit naar België door grote vraag naar Nederlandse bril

Nederlandse brillen zijn bij onze zuiderburen enorm populair. Het aantal Belgische briltoeristen dat speciaal voor het zichthulpmiddel naar ons land komt, neemt snel toe. Nu al verkoopt de Nederlandse prijsvechter Eyelove in de grenstreek de helft van zijn brillen aan Belgische klanten. De brilketen met bijna 150 verkooppunten in Nederlandse drogisterijen en apotheken gaat daarom ook in België haar brillen verkopen en opent dit jaar nog 10 winkels in België. Eyelove is door zijn lage prijzen de snelst groeiende brillenketen van Nederland en verkoopt zo’n 200 duizend brillen per jaar.

Volgens Eyelove-directeur Paul Berkelmans zette de toestroom aan Belgische klanten het bedrijf aan het denken. “Wij rekenen als enige keten vaste all-in prijzen en dat is de Belgische klant niet ontgaan. Daarom gaan we ook in België verkooppunten openen. Dit jaar zullen dat er tien zijn, maar dat kan de komende jaren misschien wel honderd worden”, aldus Berkelmans. Al jarenlang lokken traditionele optiekbedrijven in Nederland en België klanten met lage prijzen. Eenmaal in de winkel blijken er echter nog dure extra’s bij te komen, zoals ontspiegeling of een kraswerende laag. Daarnaast zijn brillen in België duurder dan in Nederland door het ontbreken van felle concurrentie van brilketens. In Nederland hebben de optiekketens 53% van de markt in handen, terwijl het marktaandeel van de ketens in België blijft steken op 25%.

Prijsrevolutie in brillenland
Eyelove ontketende in Nederland een revolutie door als eerste keten brillen op sterkte te verkopen voor een all-in prijs van minder dan 50 euro. De keten is veel goedkoper dan de concurrentie, omdat het bedrijf de opticien heeft vervangen door een geavanceerde oogmeetmachine. Ook heeft Eyelove geen dure winkelpanden, maar verkoopt het bedrijf haar brillen vanuit shop-in shops in onder meer drogisterijen, apotheken en modewinkels. Bijna een half miljoen mensen kochten de afgelopen jaren hun bril bij Eyelove. In slechts zes jaar tijd openden bijna 150 Eyelove-winkels en dat aantal groeit nog ieder jaar hard.

Meer brillen, minder omzet
Nederland telt ruim 9 miljoen brildragers die per jaar 3 miljoen nieuwe brillen kopen. De brilverkoop zit al jaren in de lift vanwege de groeiende groep ouderen. Toch daalde de totale omzet van de optiekbranche volgens onderzoeksbureau Panteia vorig jaar plotseling met 3%. Een logische verklaring hiervoor is de toegenomen concurrentie van onder andere prijsvechters, wat heeft gezorgd voor een gemiddeld lagere prijs voor een bril.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *