Rituals uitgeroepen tot Klantvriendelijkste Winkel van Nederland

Rituals is uitgeroepen tot het Klantvriendelijkste Winkel van Nederland 2015. De acht branchewinnaars en de Klantvriendelijkste Medewerker zijn donderdagavond bekend gemaakt tijdens het CustomerFirst Gala. Het Klantvriendelijkste Bedrijf is een initiatief van marktvindersbureau SAMR.

In het Nederlandse bedrijfsleven staat Customer Experience voorop. Dit blijkt uit de scores van het onderzoek naar het Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland. Dit jaar zijn consumenten weer positief over de klantvriendelijkheid van bedrijven. Rituals is verkozen tot branchewinnaar 2015.

Energie- en telecombedrijven maken een inhaalslag
De acht branches die in het jaarlijkse onderzoek worden meegenomen, zijn Supermarkt, Retail, Online, Leisure, Verzekeraars, Energie, Telecom en Banken. De nominaties zijn gebaseerd op beschikbaarheid, beloftes nakomen, niet onnodig lastigvallen, niet moeilijk doen over formaliteiten, fouten toegeven en oplossen en oprechte betrokkenheid bij de klant. De branche Retail scoort iets hoger op Klantevredenheid als het voorgaande jaar, specifiek op ‘Doet niet moeilijk’, ‘Valt niet lastig’ en ‘Doet wat wordt beloofd’.

Piksen: “Afgelopen jaar zagen we al dat energie- en telecombedrijven bezig waren met een inhaalslag en de bankensector al hadden ingehaald. Deze trend zet ook dit jaar door. Daarnaast laten ook leisure en supermarkten dit jaar een stijging zien. In de bankensector is echter flink wat werk aan de winkel, want voor het tweede jaar op rij scoren banken een lager cijfer. Al zien we gelukkig wel dat daar ook partijen zijn die het wél goed doen. Opvallend is dat ook online, de sector die het vaak erg goed doet, ten opzichte van vorig jaar een daling zien. Retail en verzekeraars laten een klein plusje zien dit jaar.”

Branchewinnaars 2015
Klantvriendelijkste bank van Nederland: SNS Bank
Klantvriendelijkste energieleveraar van Nederland: Greenchoice
Klantvriendelijkste telecomleverancier van Nederland: Simyo
Klantvriendelijkste supermarkt van Nederland: Jan Linders
Klantvriendelijkste winkel van Nederland: Rituals
Klantvriendelijkste thuiswinkel van Nederland: Coolblue
Klantvriendelijkste verzekeraar van Nederland: FBTO
Klantvriendelijkste leisure bedrijf van Nederland: ANWB

Klantvriendelijkste Medewerker van Nederland
Dit jaar is een nieuwe categorie aan de verkiezing toegevoegd; de Klantvriendelijkste Medewerker van Nederland. De winnaar van deze categorie is Romano van Wetten, klantenservicemedewerker Team Social Media bij Coolblue. De top-25 bedrijven uit het onderzoek mochten elk één medewerker nomineren. Uit die nominaties is door jury Egbert Jan van Bel (auteur Kloteklanten en initiatiefnemer van het Klantvriendelijkste Bedrijf) en Bas Hoogland (oud commercieel directeur Landal GreenParks en ‘Mr. Klantvriendelijkheid’) de winnaar gekozen.

Bas Hoogland: “We hebben mooie cases voorbij zien komen. Mooi om te zien hoe ver medewerkers gaan voor hun klanten. Romano spande de kroon. Hij neemt de slogan van Coolblue – Alles voor een glimlach – heel letterlijk. Hij gaat daarbij zo ver dat hij zelfs op zijn vrije verjaardag naar Den Bosch is gereden om persoonlijk een tv, waarvan de levering niet goed was gegaan, bij de klant te bezorgen.”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *