Oddity wijst met beursgang de weg aan beautybranche

Bijna twee jaar gingen er geen cosmeticabedrijven naar de beurs. Tot vorige week woensdag, toen het Israëlische Oddity succesvol de stap zette naar de Amerikaanse Nasdaq. Analisten verwachten dat de beursgangen in de cosmeticabranche de komende periode weer op gang komen.

De laatste grote beursgangen in de sector vonden plaats in 2021. Toen kregen haarverzorgingsmerk Olaplex en de Indiase webwinkel voor beautyproducten Nykaa een beursnotering.

Dat Oddity een notering krijgt op technologiebeurs Nasdaq heeft te maken met de technologie achter het in 2018 opgerichte bedrijf. De twee grote merken van Oddity, Il Makiage en Spoiled Child, maken beide gebruik van kunstmatige intelligentie (AI) om de wensen van klanten af te stemmen op de producten die ze verkopen.

Il Makiage doet dat met de verkoop van foundation, een kleurende gezichtscrème die gebruikt wordt om oneffenheden in de huid te verbergen. Lang werd het voor onmogelijk gehouden om enkel online foundation te verkopen. Hoe moet immers iemands huidskleur gematcht worden met de juiste kleur? Bij Il Makiage uploaden klanten foto’s van zichzelf en vullen ze een lange vragenlijst in. De technologie van Oddity suggereert dan de juiste combinatie. Spoiled Child koppeltt met dezelfde technologie huidverzorgingsproducten aan gebruikers.

Private equity
Grootaandeelhouder in Oddity is de Frans-Amerikaanse private-equitypartij L Catterton, die op haar beurt deels in handen is van luxegigant LVMH. Private equity is al langer actief in de cosmeticabranche, maar tot nu toe verkochten de investeerders hun deelnemingen het liefst aan anderen. ‘Nu de aandelenmarkt zich lijkt te herstellen, gaat de voorkeur eerder uit naar een beursgang’, zegt Jay Ritter, hoogleraar finance aan de Universiteit van Florida.

Ritter verwacht dat het aantal beursgangen van bedrijven in de Verenigde Staten dit jaar toeneemt, al heeft dat vooral te maken met het feit dat er nauwelijks beursgangen waren de afgelopen anderhalf jaar. Ritter denkt wel dat die toename bescheiden zal zijn. De situatie op de markten is nog altijd onzeker, waardoor beleggers minder geneigd zijn om te investeren in nieuwkomers. Matthew Kennedy, die voor investeringsbank Renaissance Capital beursgangen analyseert, denkt dat het tot 2024 duurt tot de markt helemaal is hersteld.

Niet alleen AI-hype
In de cosmeticabranche kan het sneller gaan. Op de eerste handelsdag liet Oddity bij het sluiten van de beurs een koersstijging van 40% zien. De aandelen schommelen sindsdien rond hetzelfde niveau. Met zijn beursgang haalde Oddity $424 mln (zo’n €384 mln) op, liet de make-upmaker weten. Daarmee wil het bedrijf onder andere nieuwe merken ontwikkelen en lanceren.

De interesse in Oddity-aandelen is zeker niet alleen te danken aan de huidige hype rond AI. De cosmeticamarkt heeft bewezen ook in onzekere tijden te kunnen groeien en winstgevend te zijn, concludeerden adviesbureau McKinsey en vakblad Business of Fashion in mei in een gezamenlijk onderzoek. Mensen zijn geneigd meer kleine luxeproducten te kopen als het economisch slecht gaat: een fenomeen dat bekendstaat als de lipstick-index. McKinsey schat dat de wereldwijde cosmetica-industrie tegen 2027 meer dan $580 mrd aan winkelverkopen zal opleveren: een groei van ongeveer 6% per jaar.

De succesvolle beursgang van Oddity kan andere cosmeticapartijen over de streep trekken om de stap ook te maken, denkt analist Kennedy. ‘Sterke rendementen zijn de brandstof die de motor van de beursgangen aandrijft.’ Volgens Business of Fashion overwegen scheermerk Harry’s en shampoomaker Function of Beauty een beursdebuut.

Bron: FD

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *