Nieuwe risicowaarschuwing bij verkoop anti hoestmiddelen

Bijwerkingencentrum Lareb ontving recent wederom een melding over de ontregelde
bloedstolling van mensen die bloedverdunners slikken na het gebruik van noscapine.
Noscapine is de werkzame stof in veel hoestdranken– of tabletten die ook in de drogisterij
te koop zijn. Lareb adviseert drogisten om de mogelijke interactie in hun advisering mee te
nemen.

Lareb ontving tussen april 2007 en september 2014 zes meldingen van apothekers over
interactie tussen bloedverdunners en een middel dat noscapine bevat. De wisselwerking
betreft alleen cumarine preparaten (de medicijnen met acenocoumarol en fenprocoumon)
en niet aspirine (bloedplaatjesremmers) en/of de nieuwe orale directe antistollingsremmers
(DOAC). Alle patiënten gebruikten deze bloedverdunners langere tijd en hadden stabiele
INR-waarden (de snelheid waarmee bloed stolt) voordat zij noscapine gebruikten. Na de
start met noscapine ondervonden zij een stijging van het INR en als zij het gebruik van
noscapine staakten, herstelde het INR zich.

Risicowaarschuwing
Bloedverdunners of antistollingsmiddelen behoren tot de tien geneesmiddelgroepen die de
meeste potentieel vermijdbare geneesmiddelgerelateerde ziekenhuisopnamen veroorzaken.
De interactie met noscapine is sinds december 2014 opgenomen in de standaard voor
trombosediensten. Dus als iemand onder controle van de trombosedienst is, moet hij het
gebruik van noscapine melden. Ook het KNMP en CBG zijn met de meldingen bezig, maar
de bijsluiters van de zelfzorgmiddelen met noscapine zijn voor zover bekend nog niet
aangepast. Lareb vindt het verstandig dat drogisten in hun advisering goed letten op de
samenstelling van een hoestmiddel. Zij kunnen consumenten die een hoestmiddel met
noscapine aanschaffen, vervolgens wijzen op de mogelijke interactie met bloedverdunners
of antistollingsmiddelen.

Interactie antischimmel preparaten
Al eerder wees Lareb op de mogelijke interactie tussen miconazolnitraat en
antistollingsmiddelen. Miconazolnitraat is te vinden in anti-schimmelpreparaten die ook in
de drogisterij te verkrijgen zijn. Ook bij de verkoop van deze middelen kunnen drogisten
een risicowaarschuwing geven aan mensen die bloedverdunners gebruiken.
Bijwerkingencentrum Lareb ontvangt jaarlijks ongeveer 200 meldingen van bijwerkingen ten
gevolge van een mogelijke geneesmiddelinteractie. Meer dan 10% van deze meldingen
betreft veranderingen in het INR ten gevolge van vermoede interacties met
antistollingsmiddelen. Dit betreft ook interacties met zelfzorgproducten die noscapine