Nederlandse jongens ontwikkelen app om fysieke winkels te helpen

Max Kreijn, een Nederlander die al 6 jaar in Londen woont, vindt het zo belangrijk dat fysieke winkels blijven bestaan, dat hij een app bedacht om retailers een steuntje in de rug te geven: NearSt. Kort gezegd laat de app consumenten zien welke producten in welke winkel op voorraad zijn.

Hij kwam op het idee toen hij vrienden op bezoek zou krijgen en zijn lamp kapot ging. Hij ging drie winkels af voor een nieuwe lamp maar vond er pas na 45 minuten een, op slechts 5 minuten afstand van zijn huis. Hij bedacht toen hoe handig het zou zijn als hij zou weten wat er bij hem om de hoek allemaal te koop is.

De app maakt voorraden van winkels vindbaar via je smartphone. Dit moet fysieke winkels sterker maken in onder meer de strijd tegen online verkopers. Hij vertelde zijn idee tegen een 27-jarige Britse collega die direct aan boord kwam. Een 19-jarige kennis uit Nederland neemt het technische gedeelte op zich.”Wij zien winkels als de ruggengraat van de samenleving”, zo zegt Max in De Telegraaf. “Als winkels wegvallen, heeft dat direct effect op alles eromheen. NearSt is nu alleen nog beschikbaar voor boekenwinkels (volgens Max de winkels die het meeste last van webwinkels hebben) in Groot-Brittannië, waar de drie via investeerders al 150.000 pond binnenhaalden. Ze hopen de app eind dit jaar ook in Nederland beschikbaar te kunnen stellen. Er zijn al gesprekken met Nederlandse retailers geweest. “Wat wij horen is dat mensen het persoonlijk contact op prijs stellen.”

De app wil zich vooral onderscheiden door vanzelfsprekende kenmerken van winkels zoals persoonlijk contact en de directe beschikbaarheid van producten, te benadrukken. Klanten met korting lokken, zoals verschillende shopapps doen, is daarom ook niet aan de orde. “Time is our currency. Een webshop kan nooit sneller leveren dan een fysieke winkel.”

Een reactie

  • Op dit moment is de app (zoals op http://www.near.st alleen nog maar beschikbaar voor boekhandelaren.
    Uitbreidingen naar meerdere branches zou de app zeker een vliegwiel geven om nog meer gebruikers en winkeleigenaren aan de app te kunnen binden. Ten aanzien van de drogisterijen vraag ik mij af of dit daadwerkelijk een meerwaarde zou betekenen.
    De producten die je doorgaans direct nodig hebt, (zoals in veel gevallen een geneesmiddel) liggen inmiddels op “elke hoek van de straat”. De beschikbaarheid van heel veel andere drogisterijproducten waarbij het “direct-beschikbaar-zijn” een minder grote rol speelt (zoals voedingssupplementen, homeopathie of lichaamsverzorging) is inmiddels online goed ontsloten. Ik denk niet dat de app daar nog iets aan kan keren.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *