‘Merkenman’ uit Amersfoort koopt webwinkel Droginet

De Amersfoortse ondernemer en investeerder Mischa Strijder heeft Droginet gekocht, het Groningse verzendhuis voor onlinedrogisterijen en onlinedrogisterij Koopjesdrogisterij. Het snelgroeiende Droginet heeft 900.000 klanten in Nederland en België en profiteerde de afgelopen jaren flink van de sterke groei in e-commerce.

‘Droginet is een dominante e-commercespeler in de drogisterijmarkt’, zegt Strijder, voor wie de wereld van voedingssupplementen en gezondheidsproducten weinig geheimen kent.

De webwinkel werd al snel uitgebouwd tot een platform dat ook de webverkopen van andere onlinedrogisterijen afhandelde. In 2018 bedroeg de omzet al circa €23 mln. Het streven was om in 2025 de omzet te verhogen tot zo’n €100 mln. Het in een schuur in Oude Pekela begonnen bedrijf verhuisde in 2019 naar Winschoten, waar een groot en nieuw distributiecentrum in gebruik werd genomen.

Droginet heeft 190 werknemers, onder wie veel parttimers, in dienst voor het verzamelen van orders en het gereedmaken voor verzending. Een behoorlijk deel daarvan zijn mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Zij doen voor een deel de orderverzameling en de verzending. Het bedrijf krijgt voor de inzet van deze werknemers subsidie en een vergoeding voor jobcoaches. De onderneming verkoopt naast voedingssupplementen ook afslankmiddelen, hulpmiddelen voor het stoppen met roken, make-upartikelen en wasmiddelen.

Mischa Strijder nam het initiatief voor de acquisitie van Droginet. Het bedrijf is van ondernemersechtpaar Brenda Warmels en Jos Mekkering, wie Strijder al vele jaren kent. Het door hem enkele jaren geleden gekochte cosmeticamerk Dr. Van der Hoog wordt veel gekocht door de klanten van Koopjesdrogisterij. ‘Merken van ons, Plantina en Koopjesdrogisterij, zijn jarenlang sponsor geweest van Nederlandse topschaatsers als de gebroeders Ronald en Michel Mulder, Koen Verweij, Kai Verbij, Irene Schouten en Jorien ter Mors. We kwamen elkaar op schaatsevenementen en wedstrijddagen vaak tegen.’

Strijder is directeur-grootaandeelhouder van voedingssupplementenproducent Nutramin. Via overnames voegde hij daar enkele merken (bijvoorbeeld Plantina en Dr. Van der Hoog) aan toe, die op eigen kracht groeien en volgens hem samen een sterker geheel vormen. Daarnaast nam hij webshop Ergomax over en is hij commercieel directeur en minderheidsaandeelhouder van het Leidse biotechberijf Vitalnext. Ergomax verkoopt, evenals Koopjesdrogist, niet alleen de Nutramin-merken, maar vooral ook merken van derden. Klanten komen behalve uit Nederland ook uit Scandinavië, Duitsland en de Verenigde Staten.

‘Merkenman’ Strijder begon met Ergomax de enorme potentie te zien van e-commerce in de tot voor kort nog traditionele drogisterijsector. ‘E-commerce en webshops worden in de drogisterijsector steeds belangrijker en relevanter. Van die overname heb ik veel geleerd.’

Met Droginet wil Strijder verder expanderen, over de grens en door middel van overnames, met hulp van huisbankier Rabobank. De omzet komt nu voornamelijk uit Nederland, maar Duitsland moet de volgende stap zijn. ‘Daar liggen veel mogelijkheden, maar vanzelf gaat dat echt niet. Je moet daar toch aan allerlei specifieke vereisten voldoen. Zo zullen Duitsers nooit Nederlandse labels accepteren. Van dat soort zaken moet je je wel bewust zijn.’

Bron: FD

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *