Hoofdluismarkt nog altijd groeiende markt

De hoofdluismarkt in Nederland heeft de afgelopen drie jaar een constante groei doorgemaakt. Waar er in mei 2013 op MAT basis 6,6 miljoen euro werd omgezet, is dat twee jaar later 7,6 miljoen euro. De drogisterijbranche profiteert het meest van deze omzetstijging; hier werd een groei van 9 procent genoteerd in het laatste jaar. Dit blijkt uit een inventarisatie van Prioderm van de cijfers uit de totale hoofdluismarkt.*

De drogisterijbranche heeft met 73 procent het grootste aandeel in de omzet van hoofdluismiddelen, gevolgd door de apotheken (25 procent) en supermarkten (1 procent). De verkoop van hoofdluismiddelen verplaatst zich: waar de drogisterijbranche 9 procent meer omzet mocht noteren in het laatste jaar, zijn de verkopen in de apotheek- en supermarktbranche respectievelijk met 2 procent en 38 procent gedaald. De drogisterijfiliaalbedrijven zijn verantwoordelijk voor de stijging in de drogisterijtak. Zij wisten ten opzichte van 2014 met 18 procent te stijgen. De zelfstandige drogisterijen zagen in de hoofdluismarkt hun verkopen juist met 11 procent dalen. Linda van de Veen van Prioderm: ‘Het is een vaker gehoorde conclusie; vooral de zelfstandige drogisterijen hebben het moeilijk. Ze zien hun omzet de laatste tien jaar teruglopen en ondervinden hinder van de groei van ketens als Kruidvat, Trekpleister en Etos.’

‘Groene’ hoofdluismiddelen winnen terrein
Dat de zogenoemde ‘groene’ hoofdluismiddelen (middelen zonder pesticiden) steeds populairder worden is eenvoudig terug te zien in de cijfers. In 2015 heeft deze productgroep een aandeel van 84 procent, terwijl dit in 2012 nog 52 procent was. ‘De aanpassing in het hoofdluisprotocol van zowel het RIVM, als het Centraal Bureau Drogisterijbedrijven en ook de KNMP heeft hier absoluut aan bijgedragen. Op dit moment wordt dimeticon in alle richtlijnen genoemd als eerste keus hoofdluismiddel,’ aldus Van de Veen.

Aandeel verschillende productcategorieën per mei 20151:
– Hoofdluismiddelen zonder pesticiden 84%
– Kammen 8%
– Preventieve hoofdluismiddelen 5%
– Hoofdluismiddelen op chemische basis 3%

Nummer 1-hoofdluismerk
Het meest verkochte hoofdluismerk in Nederland is al jarenlang Prioderm. Op dit moment heeft Prioderm een marktaandeel van 57 procent.1 ‘Met de introductie van onze nieuwste shampoo variant (Prioderm Shampoo Plus red.) komen we tegemoet aan de vraag van veel drogisterijen. Dat de shampoo bovendien een driedaagse nawerking heeft is natuurlijk een mooi bijkomend voordeel voor de gebruiker,’ aldus Van de Veen.

* IMS, verkoopgegevens totale hoofdluismarkt, mei 2015

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *