Hoe krijgen winkels meer shoppers binnen?

Succesvolle retailers vertellen uit eigen ervaring tijdens tweede Shopper Marketing Jaarcongres

Einde fysieke winkel nog lang niet in zicht
De meerderheid van shoppers bij winkelketen Ekoplaza dupliceert met Albert Heijn. Toch is Ekoplaza ongekend succesvol. Vanaf 2012 nam het aantal vestigingspunten van Ekoplaza toe van 46 tot 71 nu. Een ander voorbeeld is Expert. De franchiseformule weet met 140 aangesloten vestigingen uitstekend te presteren. Expert is één van de weinige retailketens, misschien zelfs de enige, die de merkbelofte van de fysieke Expert-formule weet te koppelen aan de online dienstverlening. En tot slot: de boekenbranche. 35% van alle boeken wordt online verkocht. Toch heeft de boekenwinkel daarop uitstekend geanticipeerd; na het faillissement van Polare is de branche vitaler dan ooit.

Wat is hun geheim?
Erik Does, CEO bij EkoPlaza, Dik Pijl, commercieel directeur van Expert, en Michael van Everdingen, managing Director van de Koninklijke Boekverkopersbond, doen tijdens het tweede Shopper Marketing Jaarcongres op 21 juni in Maarssen, uitgebreid uit de doeken wat het succes is te midden van de huidige retailturbulentie. Tien inleiders in totaal laten zien dat het einde van de fysieke winkel nog lang niet in zicht is.

Het congres kent drie hoofdthema’s die aansluiten bij de actualiteit. Dagvoorzitter is Paul Iske, hoogleraar Open Innovation & Business Venturing aan de School of Business and Economics van de Universiteit Maastricht.

Wat beweegt de shopper tot het maken van een winkelkeuze? Vraag het henzelf!
Dit thema wordt ingeleid door prof. dr ir Kitty Koelemeijer, professor Marketing aan de Nyenrode Business Universiteit. Na de praktische toelichting van Erik Does en Michael van Everdingen krijgen congresbezoekers de kans om direct in contact te komen met shoppers. In een live-setting ontstaat er een interactie tussen de zaal en een achttal consumenten, die daarbij bevraagd worden over hun eigen winkelbeleving. Zo voltrekt zich hun shoppergedrag ‘heet van de naald’. Deze live-setting komt tot stand in samenwerking met onderzoeksbureau TrueTalk en wordt gepresenteerd onder de naam Café Bepp Live on Stage!

Wat is het opimale recept voor multichannel-succes?
Drs. Wijnand Jongen van belangenorganisatie Thuiswinkel.org is themavoorzitter, Dik Pijl van Expert laat de transitie zien van traditionele retailketen naar omnichannel-organisatie. Ernst Consenheim, voorzitter expertgroep Retail Concepts van platform Shopping Tomorrow, presenteert de zaal het beeld van toekomstige retail speelvelden.

Hoe overtuigend shoppers te activeren in een retailomgeving?
Sessievoorzitter drs. Bram Nauta, directeur van het ISMI geeft na een korte inleiding het woord aan Miet Delmotte, shopper marketing manager Benelux PepsiCo. Zij gaat in op het feit dat het activeren van de consument als shopper zich niet beperkt tot de shopper marketing-afdeling, maar wordt doorgevoerd in het gehele bedrijf. Arnold Terpstra van Funshopper presenteert een nieuwe tool die de consument als shopper in staat stelt haar eigen winkel- en productkeuze te maken waar en wanneer zij ook is. En, de retailer en merkfabrikant de mogelijkheid biedt op ieder moment in de customer journey de consument als shopper te bereiken. Een zeer innovatieve vorm van Shopper Activatie!

What’s Next?
Het Jaarcongres wordt afgesloten met de feestelijke uitreiking van de Shopper Marketing Awards, waarna keynote spreker David Plante, Director Consumer en Retail Insights van de Amerikaanse retailketen Target ingaat op het veranderende winkelgedrag van de consument, innovaties die elkaar in rap tempo opvolgen en de internationale key trends op het gebied van e-logistiek.
Het laatste woord is aan prof. Paul Iske, dagvoorzitter en hoogleraar Open Innovation & Business Venturing aan de School of Business and Economics van de Universiteit Maastricht.

Het Shopper Marketing Jaarcongres wordt gehouden op dinsdag 21 juni bij Inn Style in Maarssen. Dit is het tweede jaar dat het event wordt georganiseerd. De organisatie ligt in handen van b2b mediabedrijf
BBP Media, kennisinstituut ISMI en de online en offline shopper marketing-community Shopper Marketing Update.

Meer informatie is te vinden op de website www.shoppermarketingjaarcongres.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *