Detailhandel zoekt weer mensen

De detailhandel ervaart weer krapte op de arbeidsmarkt. Daar waar veel winkelketens sterk verzwakt zijn door teruglopende omzetten, zijn financieel sterke retailers weer op zoek. En de behoefte is veranderd. Retailers openen de jacht op Verkoopmedewerkers en Filiaalmanagers op MBO+/HBO niveau. En dat betekent vissen in een krappe vijver.

De detailhandel heeft het weliswaar nog steeds zwaar maar wie nog gezond is, neemt een voorschot op de aantrekkende markt. Het gedrag van consumenten is veranderd: online winkelen heeft definitief een sterke positie veroverd en is groeiende. Als we dan toch op pad gaan om te winkelen willen we iets beleven. Shoppen in de winkel doen we niet omdat we iets nodig hebben maar doen we om er lekker uit te zijn, te snuffelen, voor de gezelligheid en omdat we persoonlijk geadviseerd willen worden.
Deze verandering vraagt meer van de medewerkers in de detailhandel. Daar waar voorheen de opleiding in de detailhandel er minder toe deed, zien we nu een duidelijke kanteling naar goed opgeleide medewerkers. Bovendien hebben winkeliers meer behoefte aan meetbare aansturing van winkels: sturen op cijfers, bezetting, loonkosten ed. maken mede het verschil tussen winst of verlies.

Foto_Filiaalmanager_wagenNetwerkt werving en selectie, een dominante speler in de werving en selectie van retailers, speelt in op de veranderde behoefte. Retailers schakelen het bedrijf in voor het vinden van Management op alle niveaus waaronder Filiaalmanagement.
“Wij merken dat de klassieke wervingsmethodes al niet meer voldoende zijn om aan de grote vraag aan MBO+/HBO-ers te voldoen. Daarom laten wij gedurende een aantal weken tijdens de openings- en sluitingstijden van winkels, een wagen met een wervende tekst rondrijden in winkelstraten om Filiaalmanagers te werven.”
“Ook openen wij vanaf 1 april de webshop www.shoppenbijnetwerkt.nl. Iedereen die een kandidaat Filiaalmanager met een MBO4/HBO diploma op zak aanbrengt, die wij vervolgens bemiddelen, ontvangt 100 euro aan punten. Met deze punten kunnen luxe artikelen op onze webshop worden besteld.”
Management development programma’s die voor de crisis werden ingezet voor het ontwikkelen van talent zijn massaal stilgelegd tijdens de crisis waardoor de krapte een feit is. Daarom is het vaak noodzakelijk om kandidaten bij de ene retailer weg te halen om weer bij de volgende retailer in dienst te laten treden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *