Care Cosmetics en 3d investors zetten groei in BeNeLux door met nieuwe overname MIKOS 

Care Cosmetics is cosmeticadistributeur en -producent van 39 merken. Vandaag maakt het bedrijf de overname van Mikos, exclusieve distributeur van onder andere RefectoCil, bekend. Daarmee groeit de merkenportfolio tot 44 en het klantenbestand tot ruim achtduizend beautyprofessionals. De overname past binnen de buy and build strategie van Care Cosmetics en verstevigt de positie als marktleider in de BeNeLux.

Care Cosmetics nam in december 2021 het Belgische Consulta over en maakt nu een grote stap door de overname van Mikos uit Capelle a.d. IJssel. Aandeelhouders Duco van Keimpema (founder en CEO Care Cosmetics) en Nicolas Sneyers, Investment Director 3d investors, maakten samen met Robbin Extra (COO Care Cosmetics) de overname met Mikos rond. Duco: “We werken met winnaars. Met bedrijven die het spel van de beautybranche begrijpen, de toekomst omarmen en weten dat je samen sterker bent. Bij Mikos klopt het allemaal; het bedrijf en het portfolio is complementair aan dat van ons en heeft een gezonde positie. Uiteraard is het fijn dat Mikos een gepassioneerd team heeft dat bij Care Cosmetics aan boord komt en meegaat in onze structuur als Mikos Care BV, maar via een eigen business unit de corporate identiteit van de merken en de klantencontacten continueert.” Met deze overname stijgt de verwachte groepsomzet naar zo’n 30 miljoen euro over 2022 en het team groeit naar 95 personen.

Erik Ceelen, directeur/eigenaar van Mikos kijkt uit naar de samenwerking. “Het was een latente wens om aan te sluiten bij een grote club waar groei op het vizier staat. De keuze voor Care Cosmetics lag voor de hand. Ik ken Duco al jaren als succesvolle ondernemer die weet waar hij heen wil en schijnbaar moeiteloos het marktpotentieel uitbreidt. Zelf wil ik vooral ondernemen, aanblijven als aandeelhouder en het succes van onze merkenstrategie verder uitbouwen.” Ceelen kreeg ruim zes jaar geleden de kans Mikos over te nemen, als totaalleverancier in de beautybranche. Naast de vaste pijlers als het beautymerk Mila d’Opiz, apparatuur en gebruiksartikelen, zorgde hij dat de focus kwam te liggen op RefectoCil. Het bedrijf wist dit wimper- en wenkbrauwenmerk voor professionals naar een hoger plan te tillen, België als distributieland toe te voegen en de kappersbranche als extra afzetkanaal succesvol te implementeren. De overname door Care Cosmetics biedt volgens Ceelen enorme kansen voor hun huidige klantenbestand. “Het aanbod voor beautyprofessionals is nu groter dan ooit. Alles onder een dak, wat wil je nog meer?”

Over Care Cosmetics
Care Cosmetics, Barendrecht, werd in 1996 opgericht door Duco van Keimpema. Het bedrijf groeide snel en wist de merkenteller naar 39 te brengen en daarmee de positie als marktleider BeNeLux als totaalleverancier voor beautyprofessionals te borgen. Met de overname is het klantenbestand uitgegroeid tot ruim achtduizend; verspreid over afzet in retail, salons en webshops. Care Cosmetics staat bekend als de No Limits-company. Grenzen oprekken, jezelf uitdagen en persoonlijk en zakelijk ontwikkelen met een hoge dosis fun én met succesvolle samenwerkingen.

Over 3d investors
3d investors is in 1992 opgericht door de ondernemersfamilies Donck en Desimpel. De filosofie is om solide bedrijven met groeipotentieel ruggensteun te bieden als betrokken aandeelhouder. Kernwaarden van dit investeringsbedrijf zijn ondernemerschap, empathie, integriteit, passie en wendbaarheid. In 2020 nam 3d investors een meerderheidsbelang in Care Cosmetics en zette hiermee de eerste stap in de Europese expansie van Care Cosmetics. Nicolas Sneyers: “Door de positie van Care Cosmetics te versterken met overnames, groeien we hard in de BeNeLux en richten we onze blik op pan-Europese groei.”

Over Mikos
Mikos bestaat ruim 50 jaar en heeft alles in huis voor de professionele salon. Het bedrijf biedt flexibele mogelijkheden om op te starten, unieke verhuurconcepten voor professionele apparatuur om het investeringsrisico te verminderen en trainingen om de belevingen in de salon met de mooiste producten voor thuis te promoten. De gezonde ambitie van Mikos, om de snelle groei te consolideren, kleurt de toekomst rooskleurig en is een perfecte basis om de toch al dynamische beautybranche nog meer spirit te geven.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *