‘Bijna alles op HET NET tegen of lager dan onze inkoopprijs.’

Het gebeurt met alle drogisterij producten, voedingssupplementen en met geneesmiddelen. Jammer dat er, door fabrikanten en leveranciers, niets tot weinig gedaan wordt om de verkoop via het internet te beperken of tegen te gaan met doeltreffende maatregelen. Ik denk dat dat komt door de aandeelhouders, want die willen (alleen) maar winst zien.

Waar en voor welke prijs en hoe de producten verkocht worden, maakt meer niet uit, als er maar verkocht wordt. Ook geneesmiddelen met een rvg nummer, worden op HET NET aangeboden, vaak zonder controle.Daarom ben ik zeer kritisch gaan kijken naar mijn assortiment en heb ik twee private labels, die het super goed doen in de verkoop. Veel bekende merken heb ik gesaneerd, zoals: Centrum, Dagravit, Supradyn en binnenkort ook Davitamon.

Laat het Kruidvat en de Makro deze lekker verkopen. Ik verkoop de betere merken, zoals de Clinic serie van Lamberts. Dit is een unieke serie voedingssupplementen en: niet op HET NET te koop en niet bij de groothandel. Puur voor de wederverkopers met levering, rechtstreeks van de fabrikant. Bekende merken (denk aan Orthica) verkoop ik nu standaard met 20 korting, om zo de klant te laten zien dat wij op deze manier actie ondernemen tegen de idiote prijzen op het internet. Natuurlijk lever je marge in, maar als de klant niet meer (vaak genoeg) komt om bij ons te kopen, dan is dit wellicht de manier waarop wij als fysieke winkel moeten reageren om te overleven. Omzet houden met minder marge, is altijd nog beter dan geen of te weinig omzet.

Mensen die (alleen) om advies komen, geef ik geen advies meer. Ik ga binnenkort over om voor mijn advies kosten in rekening te brengen. Wanneer er dan daadwerkelijk producten gekocht worden, vervallen de kosten voor de klant. Gratis advies, zonder dat er verkoop tegenover staat, is fijn voor de klant, maar levert ons geen winst op. En dat hebben we toch nodig om te overleven, al is het maar een (heel) klein beetje. De aanpak van internetverkoop tegen idioot lage prijzen heeft geen prioriteit bij fabrikanten en leveranciers.

En het kan ook anders: kijk naar Solgar en Lamberts. Het kan dus ook anders en beter. Dat ondervind ik elke dag weer en het is een genot om met superieure merken te werken, zoals de Clinics van Lamberts. Het is uniek, heeft een superieure kwaliteit met een zeer hoge werking en: de Clinic van Lamberts is alleen voor de speciaalzaak en niet te koop op HET NET. En, de meeste winst zit hem nog in het feit dat je er SUPERRRRRRR TEVREDEN KLANTEN AAN OVERHOUDT. Hoe makkelijk kan het zijn???? Zo geweldig voor mij en de klant. Ik lach elke dag weer en het is een feest om op deze unieke manier te werken.

Voor iedereen een goed, gezond, gelukkig 2017 gewenst.

John Mensink, 
DA – Hengelo
zie ook: www.dedadrogist.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *