blue®m is B Corp gecertificeerd

Internationale erkenning voor gezondheidsmerk met missie ‘health-first’
blue®m, het Nederlandse health-first oral care merk, is officieel B Corp -gecertificeerd. Met een eindscore van 84.9 uit de maximaal te behalen 200 punten op het strenge B Impact Assessment, de online assessment van B Lab, de non-profit organisatie achter de B Corp beweging, laat blue®m zien dat het verder gaat dan mondverzorging alleen: het bedrijf hanteert hoge standaarden op gebied van sociale- en milieuprestaties.
De certificering markeert een belangrijk moment in de missie van blue®m om gezondheid en welzijn te verbeteren via de mond, de poort naar de algehele gezondheid. Met haar unieke zuurstoftechnologie en een portfolio ontwikkeld door chirurgen en wetenschappers, levert blue®m wereldwijd een bijdrage aan betere routines, sneller herstel en een lichaamsvriendelijk alternatief voor agressieve middelen zoals chloorhexidine. De producten worden gebruikt door professionals aan de stoel, door patiënten thuis én door mensen die heel bewust kiezen voor hun gezondheid.
Een beweging met een missie
B Lab, de non-profitorganisatie achter de certificering, beoordeelt bedrijven op vijf pijlers: governance, milieu, medewerkers, klanten en gemeenschap. Minimaal 80 punten zijn er nodig voor een bedrijf om B Corp te worden. blue®m scoorde hoog op klantimpact en productinnovatie, met meer dan 150 wetenschappelijke publicaties ter onderbouwing van de effectiviteit. Ook op het gebied van medewerkersbeleid, transparant bestuur, duurzame inkoop en maatschappelijke betrokkenheid zijn de afgelopen jaren grote stappen gezet, vastgelegd in blue®m’s impactstrategie ‘Healthy Mouth, Healthy People, Healthy Planet’.
De strategie richt zich op drie speerpunten:
● Healthy People – het verbeteren van gezondheid en welzijn wereldwijd, van kwetsbare patiënt tot bewuste consument;
● Healthy Business – waardecreatie op lange termijn, met ethisch bestuur, eerlijke ketens, een gezond team en sterke bedrijfscultuur;
● Healthy Planet – het verminderen van milieu-impact via duurzame ingrediënten, verpakkingen en transport.
Om het certificeringsproces te voltooien moeten bedrijven de impact van hun beslissingen op al hun belanghebbende vastleggen in hun statutaire documenten. Een B Corp Certificering is niet iets eenmaligs, want elke drie jaar wordt er gekeken of je aan de (steeds hogere) standaarden voldoet voor hercertificering.
Een beginpunt, geen eindstation
Nathalie Beck, managing director blue®m: “Deze certificering voelt als erkenning van wat we al jaren met hart en ziel doen. Maar het is vooral een startpunt om onze impact nog groter te maken, samen met de hele keten, van leverancier tot distributeur en eindgebruiker. Onze ambitie is om niet alleen te inspireren binnen de mondzorg, maar ook daarbuiten: als een love brand dat gezondheid en duurzaamheid vanzelfsprekend maakt.”
De komende jaren wil blue®m blijven groeien als health-driven merk, met nog meer focus op inclusieve gezondheid, regeneratieve innovaties en educatie rondom mondgezondheid als basis voor vitaliteit en gezondheid.
Over blue®m
blue®m is een Nederlands health-first oral care merk, opgericht in 2009 onder leiding van kaakchirurg Dr. Peter Blijdorp. De producten, ontwikkeld op basis van langzaam vrijkomende zuurstof, worden geadviseerd en gebruikt in meer dan 70 landen. Ze ondersteunen wondgenezing, verbeteren herstel en bouwen aan gezonde dagelijkse routines. Break the routine. Build a ritual. bluemcare.com
Over B Lab
B Lab transformeert de economie ten behoeve van iedereen, alle gemeenschappen en de planeet. Als leider op het gebied van economische systeemverandering creëert het wereldwijde netwerk normen, beleid en hulpmiddelen voor het bedrijfsleven. Daarnaast certificeren ze bedrijven – beter bekend als B Corps – die voorop lopen. Tot op heden omvat de wereldwijde gemeenschap meer dan 10.000 B Corps in 92 landen en 161 sectoren, en beheren meer dan 200.000 bedrijven hun impact met de B Impact Assessment. Zie ook: www.bcorpbenelux.com.