Vrouwelijke ondernemer zet cosmetica-industrie op zijn kop: “Stop huidproblemen of erger bij kinderen!”

TOOT! start crowdfunding na golf van herkenning van ouders wereldwijd.

Karlijn Vlasblom, moeder van drie kinderen, werkte jarenlang in de cosmeticasector bij Procter & Gamble. Toen haar zevenjarige dochter vroeg: “Mama, mag ik make-up proberen?” stuitte zij op een verontrustende ontdekking: veilige make-up voor kinderen bestond niet.

Kinderen hebben geen make-up nodig, maar door de invloed van sociale media en hun favoriete influencers willen ze het op steeds jongere leeftijd proberen met mogelijke huidproblemen of erger tot gevolg. Het allerbeste is als ze niets op hun huid smeren, maar dat is tegenwoordig vaak niet meer realistisch. Dan moeten ze kunnen kiezen voor iets wat wél veilig is.

Met TOOT! startte Karlijn een nieuwe categorie en maakt ze nu natuurlijke cosmetica speciaal voor kinderen en tieners, zonder schadelijke stoffen. Zodat áls ze make-up willen proberen, dit nu zorgeloos kan. Inmiddels verkrijgbaar in 15 landen. Om de groei te versnellen start TOOT! deze maand een crowdfundingcampagne via CrowdAboutNow met een minimaal doel van €150.000. De reacties zijn overweldigend: “Dit had ik vroeger ook wel willen hebben”, schrijven investeerders.

De vraag die alles veranderde
De vraag van haar dochter, “Mama, mag ik make-up proberen?”, herkennen miljoenen ouders. Karlijn wilde haar dochter laten experimenteren, maar wist vanuit haar werk in de cosmeticasector wat er in reguliere make-up zit: chemische kleurstoffen, microplastics, harde conserveringsmiddelen en talk dat poriën verstopt.
“Een jonge huid is dunner dan die van volwassenen. Schadelijke ingrediënten komen sneller binnen en kunnen huidproblemen of zelfs hormonale verstoringen veroorzaken,” vertelt Karlijn. Toen ze geen producten vond die goed waren voor de jonge huid én leuk om te gebruiken, besloot ze ze zelf te maken. “Ik beschouw mezelf niet als een geboren ondernemer. Ik zag een probleem dat opgelost moest worden.”

Kinderen als ontwerpers
Wat TOOT! onderscheidt van traditionele cosmetica is niet alleen de natuurlijke samenstelling, maar ook het ontwikkelproces. Karlijn betrok basisschoolkinderen bij het ontwerp. “Wie ben ik om te bedenken hoe hun favoriete product eruitziet? We introduceerden een ontwerpend leren traject op scholen waarin kinderen zelf als ontwerper aan de slag konden. Zo ontstonden onze prints met dieren, de kleuren, verpakkingen en productnamen als Flamingo Kiss en Cheeky Cheetah.” De producten worden gemaakt in samenwerking met Italiaanse experts en verpakt in een Nederlands sociaal leerbedrijf. Alles zonder schadelijke stoffen.

Een golf van herkenning
Wat begon als een oplossing voor haar eigen dochter, groeide uit tot een beweging en start van een nieuwe categorie. TOOT! is inmiddels verkrijgbaar in vijftien landen, van parfumerieën tot vliegtuigen in Azië, en bereikte vorig jaar 25.000 kinderen. Karlijn financierde alles zelf, stap voor stap:“Dat was spannend, maar het werkte.”

De reacties raken een gevoelige snaar. Moeders spreken haar aan op events: “Eindelijk doet iemand dit.” Een investeerder schreef bij haar bijdrage: “Ik had niet eerder van uw bedrijf gehoord, maar vind het geweldig. Dit had ik vroeger ook wel willen hebben.” “Kinderen hebben geen make-up nodig, ze zijn prachtig zoals ze zijn,” zegt Karlijn. “Maar áls ze willen experimenteren, dan moet dat veilig kunnen.”

Van nieuwe categorie tot TikTok-favoriet
In augustus 2025 opende Karlijn de eerste make-up store speciaal voor kinderen en tieners in Batavia Stad. De belangstelling overtrof alle verwachtingen. Met de crowdfunding investeert TOOT! in teamuitbreiding, nieuwe verkooppunten en marketing via Instagram, TikTok en PR. Ook werkt het merk aan een uitbreiding van het assortiment met natuurlijke mascara, cleanser en verzorging.

“Kinderen en tieners komen steeds jonger in aanraking met schoonheidsidealen via sociale media,” zegt Karlijn.
“Het allerbeste is als ze niets op hun huid smeren, maar dat is tegenwoordig makkelijker gezegd dan gedaan. Dan moeten ze kunnen kiezen voor iets wat wél veilig is. Wat ooit een vraag van mijn dochter was, raakt nu duizenden gezinnen wereldwijd. Samen zetten we een standaard waar de industrie niet meer omheen kan.”

De keuze voor crowdfunding past bij de missie. “We bouwen dit samen met ouders en betrokkenen die de uitdaging herkennen en hun kinderen willen helpen op een zorgeloze manier te experimenteren. Dit gaat verder dan make-up. Het gaat om op een verantwoorde en zorgeloze manier omgaan met cosmetica, schoonheidsidealen en druk vanuit sociale media.” 

Voor de realisatie is minimaal 150.000 euro nodig in de vorm van een lening. Het maximale streefbedrag bedraagt 300.000 euro. Investeerders ontvangen 3,5% rente per jaar en extra beloningen afhankelijk van hun inleg. De campagne loopt nog tot 14 november 2025. https://crowdaboutnow.nl/campagnes/toot

TOOT! pop-up store in Batavia Stad (augustus 2025)