Van theorie naar bord: toekomstbestendig voedsel op BIOFACH 2026

Nürnberg ontvangt van 10 tot en met 13 februari 2026 opnieuw de internationale biologische gemeenschap tijdens BIOFACH. De toonaangevende wereldvakbeurs voor biologische voeding biedt een uitgebreid overzicht van de actuele ontwikkelingen in de hele waardeketen, evenals toekomstgerichte ideeën en nieuwe inspiratie. Het centrale thema van het BIOFACH-congres is “Growing Tomorrow – Young Voices, Bold Visions”. Hierbij staan onderwerpen centraal als voedselsoevereiniteit, duurzame landbouw en maatschappelijke verandering, gedragen door zowel gevestigde spelers als een nieuwe generatie vernieuwers.
“BIOFACH 2026 laat zien hoe divers, internationaal en toekomstgericht de biologische sector is,” zegt Dominik Dietz, Director BIOFACH bij NürnbergMesse. “Door in het congres de nadruk te leggen op jonge stemmen, innovatieve formats en een sterk internationaal netwerk, creëren we inspiratie voor het duurzaam transformeren van zowel voeding als landbouw.”
BIOFACH-congres: “Growing Tomorrow – Young Voices, Bold Visions”
Met het hoofdthema “Growing Tomorrow – Young Voices, Bold Visions” richt het BIOFACH-congres 2026 zich op de perspectieven van jonge mensen die wereldwijd verantwoordelijkheid nemen en de biologische beweging met nieuwe ideeën vooruit helpen. “Een generatie-overstijgende aanpak is essentieel om de grote toekomstvragen waar we nu voor staan het hoofd te bieden,” zegt Tina Andres, voorzitter van de nationale biologische organisatie BÖLW. “Tijdens BIOFACH 2026 krijgen jonge, betrokken mensen die nu al verantwoordelijkheid nemen en de toekomst vormgeven, het podium.”
Naast het hoofdthema kunnen congresbezoekers zich verheugen op gespecialiseerde formats zoals het Trade Forum, STADTLANDBIO en het gezamenlijke “SustainableFutureLab”.
Exposanten en productaanbod: wereldwijde biologische expertise
BIOFACH 2026 toont het volledige spectrum van de biologische wereld, van internationale marktleiders tot jonge bedrijven. Er worden ongeveer 2.200 exposanten verwacht, die hun biologische producten presenteren in negen beurshallen. India staat in de schijnwerpers als Land van het Jaar. Met een dynamische biologische strategie en groeiende exportexpertise is India een sterke partner voor een wereldwijde biologische ontwikkeling.
Extra speciale zones, zoals Experience the World of PLANETARY HEALTH, bieden ruimte voor productpresentaties en een diepere verkenning van het thema. “Het Planetary Health-dieet biedt een antwoord op veel van de crises waar we momenteel mee te maken hebben,” merkt Matthias Beuger van de vereniging van biologische producenten (AöL) op. “Daarom hoort het thuis in het hart van dit beursgebied. In theorie bestaan er inmiddels genoeg modellen om onze consumptie binnen de draagkracht van de planeet te houden. Maar hoe ziet dat er eigenlijk uit op ons bord? Voorbeelden van best practices zijn te zien, van de teelt van peulvruchten en kwaliteitsverhalen tot de smaakbeleving van een kookshow. Experience the World of PLANETARY HEALTH maakt ‘voedsel dat klaar is voor de toekomst’ tastbaar.”
Randprogramma: trends, innovaties en interactie
Het randprogramma van BIOFACH 2026 biedt ruimte voor persoonlijke ontmoetingen en inspiratie. Het richt zich op vakbezoekers uit de hele waardeketen – van teelt en verwerking tot handel en buitenhuisconsumptie – en biedt een breed scala aan formats gericht op trends, innovatieve concepten en praktische oplossingen.
Een uitgebreid aanbod producten en diensten is vooral gericht op handelsvertegenwoordigers. Naast het Trade Forum tijdens het congres bieden onder andere het Meeting Point BIOimSEH en de bijbehorende Organic Experts Lounge een centraal platform voor interactie, productpresentaties en netwerken. “Na 30 jaar ontwikkeling maken biologische producten een essentieel deel uit van de mainstream,” stelt Erich Magrander, uitgever van bioPress. “Biologische producten zijn tegenwoordig te vinden in alle verkoopkanalen, van speciaalzaken tot discount. Maar full-service aanbieders kunnen meer. Met het Meeting Point BIOimSEH biedt BIOFACH ondernemers een platform voor uitwisseling over volledig biologische marketing. Hier kunnen vertegenwoordigers praten met biologisch experts, elkaar leren kennen, netwerken en productpresentaties ontdekken die verder gaan dan het gebruikelijke aanbod. De Organic Experts Lounge biedt veel ruimte voor discussies, panels, lezingen en informatiesessies. Hier slaan biologische leveranciers via de handel een brug van het veld naar de schappen – en uiteindelijk naar het bord van de consument.”
Innovaties en nieuwe producten
De INNOVATION STAGE in hal 4A biedt presentatieslots voor nieuwe ontwikkelingen en innovaties. Jonge bedrijven kunnen hier hun zichtbaarheid vergroten en toegang krijgen tot potentiële partners. De BIOFACH Start-up Pitches 2026 geven opnieuw veel nieuwkomers in de biologische sector de kans zich te presenteren. In de finale presenteren drie start-ups hun plannen aan een deskundige jury. In 2026 bestaat de vijfkoppige jury uit Alexander Stabel (Alnatura), Bärbel Ulrich (dm-drogerie markt), Frank Künzel (dennree), Selda Morina (REWE Start-up Lounge) en Tillman Schulz (voedselinvesteerder & Bohlsener Mühle).
Direct naast de INNOVATION STAGE bevindt zich de New Products Stand, waar nieuwe producten en ontwikkelingen te ontdekken zijn. Bezoekers kunnen hier stemmen op hun favoriete product voor de Best New Product Award. In het paviljoen “International Newcomers” kunnen internationale start-ups hun creatieve producten en ideeën presenteren, terwijl in het gesponsorde paviljoen “Young Innovators” innovatietalent op nationaal niveau te zien is. Het aanbod wordt verder aangevuld door de NextGen Campus in hal 9.
In het paviljoen Alternative Packaging Solutions tonen exposanten hun duurzame verpakkingsideeën. Initiatieven en NGO’s krijgen eveneens ruimte om hun projecten te presenteren en te netwerken met spelers uit de sector. Een speciaal gebied is gewijd aan biologische producten in buitenhuiscatering, waar praktische aanpakken voor gemeenschapsrestauratie worden getoond.
Kijk voor meer informatie op www.biofach.de
