Over twee jaar kweekvlees in de winkel

Het Nederlandse voedings- en chemiebedrijf DSM gaat intensief samenwerken met de Delftse start-up Meatable bij de productie van kweekvlees. Ze mikken op de gezamenlijke ontwikkeling van een betaalbaar kweekmedium voor kunstvlees, maken de twee ondernemingen maandag bekend.

Beide ondernemingen verwachten dat hun partnerschap resulteert in ‘patenteerbare onderzoeksresultaten’. De zoektocht naar goedkoop kweekmedium voor kunstvlees noemen zij ‘de cruciale uitdaging om gecultiveerd vlees betaalbaar en op grote schaal toegankelijk te maken’. Het marktpotentieel voor kweekvlees ramen ze op ‘biljoenen euro’s’.

Voor het maken van kunstvlees is een groeimedium nodig. Dit is een vloeistof met koolhydraten, zouten, vitamines en groeifactoren zoals eiwitten die cellen nodig hebben om te groeien. Deze vloeistof maakt nu 50% tot 90% van de productiekosten uit voor gecultiveerd vlees. Een technologische en financiële doorbraak in de productie van groeimedia maakt kweekvlees in de toekomst bereikbaar als alternatieve eiwitbron.

Meatable loopt met de Maastrichtse concurrent Mosa Meat in Nederland voorop met de ontwikkeling van kweekvlees. Daarbij worden stamcellen uit een levend dier in een kweekvloeistof met essentiële voedingsstoffen gelegd waarin ze zich vermeerderen en spiervezels en vetten vormen. Anders dan buitenlandse partijen gebruikt Meatable een zuiver plantaardig groeimedium waarvoor geen kalfsserum nodig is.

Klop wijst erop dat het laatste rapport van het VN-klimaatpanel de gangbare productie van gewoon vlees een belangrijke oorzaak van broeikasgassen noemt. Ook de Bill & Melinda Gates Foundation verwacht volgens de biotechnologiedirecteur van DSM dat kweekvlees zal bijdragen aan verlaging van de uitstoot van broeikasgassen.

Meatable en DSM richten zich eerst op de productie van gekweekt varkensvlees. Vorig jaar toonde Meatable zijn eerste ‘showcase’ van een varkensworstje. In tweede instantie richten Meatable en DSM zich op een kweekvariant van rundvlees. De eerste producten van kweekvlees verwacht De Nood nog steeds in 2023 op kleine schaal in de winkels te introduceren, en in 2025 op grote schaal. Die planning verandert volgens de Meatable-ceo niet door de samenwerking met DSM.

Bron: FD

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *