Diabetesmedicijn zorgt voor afval-rage in de VS

Amerikanen zijn in de ban van dieetinjecties met het het diabetesmedicijn Ozempic, want afvallen leek nog nooit zo makkelijk. Farmaceutische bedrijven verwachten gouden bergen. Analisten van zakenbank Morgan Stanley voorzien dat de omzet van makers van afslankmedicijnen in de VS kan gaan groeien van 1,6 miljard dollar per jaar tot ruim 31 miljard in 2030.

Ozempic is al langer verkrijgbaar als diabetesmedicijn, ook in Nederland, maar mag in de VS sinds 2021 ook voorgeschreven worden als afslankmiddel onder de merknaam Wegovy. Het bevat semaglutide, dat lijkt op een hormoon dat het lichaam aanmaakt. Het verlaagt de bloedsuikerspiegel, onderdrukt de eetlust en maakt dat voedsel langzamer verwerkt wordt. Zo vliegen de kilo’s eraf, meestal zo’n 15 procent van het gewicht.

In het voorjaar schreven Amerikaanse artsen wekelijks al meer dan 100.000 nieuwe recepten voor Wegovy uit, en inmiddels zijn concurrerende middelen op de markt die zelfs nog beter zouden werken. In de VS, waar geneesmiddelen aanmerkelijk duurder zijn dan in Europa, kost Wegovy meer dan 1300 dollar per maand, 1215 euro. Niet alle verzekeraars vergoeden dat. Mensen zouden ervoor betalen met een tweede baan of een creditcard.

Ook op Facebook en TikTok ondersteunen gebruikers elkaar. Ze beschrijven onder meer dat ze niet langer continu met eten – en vooral niet-eten – bezig zijn. Echter delen sommigen online ook dat ze last hebben van vermoeidheid, verstopping, misselijkheid en zware buikpijn. Een enkeling klaagt dat ze helemaal geen gewicht verliest, of dat ze er ouder uitziet door slappe huid.

Veel behandelaars in de VS zijn blij met de nieuwe medicatie. Het is een ‘fantastische toevoeging aan onze gereedschapskist’, vindt bijvoorbeeld Katherine Balentekin, die aan de Universiteit van Buffalo de eetgewoonten van mensen met obesitas onderzoekt. Veranderingen in het lichaam maken het voor mensen met ernstig overgewicht heel moeilijk om kilo’s weer blijvend kwijt te raken, beschrijft Balentekin. Volgens een recente proef met Wegovy vermindert zo’n prik ook het risico op een hartaanval of beroerte.

De VS is een potentiële goudmijn voor de makers van de middelen, als een van de landen met het meeste overgewicht ter wereld. Als ze aan dieetinjecties beginnen, zullen ze die mogelijk langdurig moeten blijven gebruiken. Uit onderzoek blijkt dat patiënten die stoppen binnen een jaar weer twee derde van het verloren gewicht terug hebben. De Deense maker van Ozempic en Wegovy, Novo Nordisk raadt aan de injectie te gebruiken in combinatie met een gezond dieet en sport.

Het gebruik van Ozempic neemt ook in Nederland snel toe. Vorig jaar gebruikten zo’n 68.000 mensen het middel, zo blijkt uit cijfers van Stichting Farmaceutische Kengetallen. Maar hoeveel Nederlanders met het medicijn proberen af te vallen, is onbekend. Patiënten kunnen ozempic alleen op recept krijgen. Omdat het medicijn eigenlijk voor diabetespatiënten is, doen artsen dat niet zomaar. Temeer omdat het middel flinke bijwerkingen kan geven en niet duidelijk is wat het op de lange termijn met de gezondheid doet.

Geneesmiddelenwaakhond CBG waarschuwde eerder dit jaar voor het gebruik van ozempic om af te vallen. ,,Ik wil benadrukken dat ozempic hiervoor niet is goedgekeurd en het is zeer onverstandig dit medicijn te gebruiken zonder toezicht van een arts”, zei voorzitter Ton de Boer. Bij bijwerkingencentrum Lareb kwamen honderden meldingen binnen, waarvan een flink aantal over ernstige bijwerkingen zoals hartritmestoornissen en ontsteking van de galblaas.

Bron: Gelderlander.nl