Milieuvriendelijk én betaalbaar

Onderzoek: producten met milieukeurmerk zijn niet altijd duurder – gemiddeld zelfs 14% goedkoper in Nederland

Veel mensen denken dat een milieuvriendelijk product met keurmerk duurder is dan het gangbare alternatief. Uit recent onderzoek van de Europese consumentenorganisatie BEUC en het Europees Milieubureau (EEB) blijkt echter het tegenovergestelde: in veel Europese landen is het merendeel van de producten mét een milieukeurmerk juist goedkoper. 

Tot 27% voordeliger
In dertien Europese landen zijn in supermarkten de prijs en beschikbaarheid van producten met milieukeurmerken zoals EU Ecolabel, Nordic Swan en Blaue Engel beoordeeld. Deze keurmerken garanderen een lage milieu-impact gedurende de hele levenscyclus van het product: van grondstoffen en productie tot gebruik, recycling en afvoer. Het zogenoemde ‘snapshot-onderzoek’ toont aan dat toiletpapier, bodylotion, luiers en allesreinigers mét een ecolabel gemiddeld tussen de 9% en 27% goedkoper zijn dan vergelijkbare producten zonder keurmerk. In Nederland ligt het gemiddelde prijsvoordeel op 14%. 

Beschikbaarheid blijft achter 
Uit hetzelfde onderzoek blijkt dat het aanbod van producten met een milieukeurmerk sterk verschilt per land. In Denemarken zijn milieuvriendelijke producten inmiddels de norm: maar liefst 80% van de onderzochte supermarktproducten draagt een keurmerk als EU Ecolabel, Nordic Swan en Blaue Engel. In Cyprus en Griekenland is dat aandeel minimaal, slechts 2%. Nederland staat op de derde plaats in Europa: gemiddeld heeft 19% van het toiletpapier, de bodylotion, luiers en allesreinigers in supermarkten een dergelijk milieukeurmerk. 

Kansen voor supermarkten 
Volgens de Consumentenbond kunnen supermarkten een sleutelrol spelen bij het vergroten van het aanbod van milieuvriendelijke producten. Petra van der Aa, belangenbehartiger Duurzaamheid bij de Consumentenbond: “We vinden dat supermarkten duurzame producten beter beschikbaar en beter zichtbaar moeten maken. Zij kunnen het verschil maken als je bewust wilt kiezen in de supermarkt. Duidelijke keurmerken zijn hard nodig. Betrouwbare ecolabels helpen je om écht duurzame keuzes te maken.”  

Er zijn ook productgroepen waarbij helemaal geen milieukeurmerk in de supermarkt werd gevonden, terwijl deze producten wel bestaan. In veel Europese landen bleek dit het geval voor bodylotions. Dat is een gemiste kans: een bodylotion met een keurmerk zoals EU Ecolabel biedt consumenten niet alleen een milieuvriendelijke keuze, maar is ook beter voor de gezondheid vanwege de minimale hoeveelheid schadelijke stoffen in deze producten. 

Meer weten over het EU Ecolabel? 
Op donderdag 4 december organiseert SMK, de Nederlandse bevoegde instantie voor het EU Ecolabel, een gratis webinar voor bedrijven die laagdrempelig kennis willen maken met het milieukeurmerk. Verscheidene experts vertellen over het keurmerk in de praktijk: de voordelen, kosten, tijdsbesteding en welke groene claims op EU Ecolabel gecertificeerde producten in lijn zijn met toekomstige wetgeving. Aanmelden voor het webinar kan hier.


Over EU Ecolabel
Het EU Ecolabel is het officiële Europese milieukeurmerk voor non-food producten en diensten.  Het keurmerk maakt het gemakkelijk om een milieuvriendelijkere keuze te maken. Alléén producten en diensten die voldoen aan de strenge eisen op het gebied van milieu én kwaliteit kunnen worden gecertificeerd. Het wordt ondersteund door alle EU-lidstaten, de Europese Commissie en Noorwegen, Liechtenstein en IJsland.

Over het onderzoek
Het onderzoeksrapport is hier beschikbaar. Het snapshot-onderzoek werd uitgevoerd door de EEB (Europees Milieubureau) en het BEUC (de Europese consumentenorganisatie) in samenwerking met twaalf nationale consumentenorganisaties en één nationale bevoegde instantie voor milieukeurmerken. Mystery shoppers controleerden supermarkten in België, Cyprus, Denemarken, Frankrijk, Duitsland, Griekenland, Hongarije, Italië, Nederland, Noorwegen, Portugal, Slowakije en Slovenië. Zij beoordeelden de volgende milieukeurmerken: het EU Ecolabel, de Scandinavische Nordic Swan, de Duitse Blaue Engel en het Oostenrijkse Umweltzeichen. Het onderzoek richtte zich op de volgende producten: toiletpapier, bodylotions, luiers en allesreinigers.