Voorkomen is beter dan genezen, een gezegde dat zeker voor de zelfstandige drogist geldt

“De drogist kan de zorgketen ontlasten.” Dat stelde Gerben Boogaard (DA-ondernemer en Vakcentrumlid) onlangs in de VakcentrumNieuws. “Als de drogist het vak serieus uitoefent, kan onnodig bezoek aan de huisarts worden voorkomen. Dat maakt de drogist een serieuze schakel in de zorgketen.” Daarbij gaf hij ook aan dat het belangrijk is de kennis en het vakmanschap goed bij te houden. Alleen dan kan de drogist zijn positie houden en mogelijk versterken.
Maar het gaat niet alleen om de rol van de zelfstandige drogist in de zorgketen, hoe belangrijk ook. Een andere rol betreft het zelfstandig ondernemerschap. De drogist staat als ondernemer midden in de samenleving en heeft te maken met medewerkers, huurlasten, inkoopkosten, aan-en verkoopplannen, administratieve lasten en andere problemen. Onze brancheorganisatie Vakcentrum, met o.a. juridisch en bedrijfseconomisch adviseurs kan daar veel in ontzorgen en de ondernemers ontlasten.
De zelfstandige drogisten met een formule zijn in ieder geval aangesloten bij een franchiseorganisatie, dat is bekend. Ook die levert kennis aan, die met name gericht is op de commerciële samenwerking. Terecht, daar betaalt u immers ook de franchise-fee voor. Maar de ervaring leert dat de wederzijdse belangen niet altijd gelijklopen. U mag en moet daar kritisch in zijn. Weet dat het Vakcentrum hèt kennis.centrum voor franchisenemers is.
Ons bestuurslid Irene Halferkamps (Etos Rotterdam en) zei in een ander interview: “Ik zou graag zien dat meer franchisenemers zich aansluiten. Want juist over franchise zit veel kennis bij Vakcentrum in Woerden. Zij waren nota bene de aanjagers van de Wet franchise.” Over belangenbehartiging gesproken, het Vakcentrum staat voor gedegen directe belangenbehartiging op lokaal, provinciaal, nationaal en Europees niveau.
Denk aan duurzaamheid, digitalisering en cyberveiligheid, betalingsverkeer, winkelcriminaliteit maar ook speciale etiketteringseisen en productaansprakelijkheid. Ook het onderwerp: de weerbaarheid van de winkelier als er een crisis uitbreekt, staat hoog op de agenda. Dit zijn voorbeeldonderwerpen, die ook de drogistenbranche raken en het Vakcentrum is daar ook voortdurend mee bezig. Zeker ook in Europa. 80% van de wet- en regelgeving komt daar tenslotte vandaan. Dus moeten we ook de stem van de drogist laten horen in Brussel. Direct, en via MKB-Nederland en de Europese koepel Eurocommerce (waar ik vice.voorzitter ben), doet het Vakcentrum dat.
Al die Vakcentrumactiviteiten zijn van groot belang voor zelfstandige winkeliers, waaronder de drogisten, die in toenemende mate bij het Vakcentrum aanslui.ten, hun stem laten horen en advies inwinnen. Dat is voor zowel voor het Vakcentrum als de drogistenrij.branche belangrijk en levert veel op. Ook hier geldt het credo: voorkomen is beter dan genezen.
mr. Patricia Hoogstraaten RAE, directeur Vakcentrum
Kennismaken? Stuur een bericht aan reactie@vakcentrum.nl of bel (0348) 41 97 71
Kijk ook op www.vakcentrum.nl/drogisten
