Kwart van de jongeren heeft wekenlang last van after-vakantie-dip

Voor de meeste Nederlanders zit de zomervakantie er écht op. Maandag beginnen ook de laatste scholen weer en keert een groot deel van het land dus weer terug naar het gewone ritme. Maar niet iedereen schakelt even makkelijk om. Uit onderzoek van dé VakantieDiscounter blijkt dat jongeren opvallend vaak last hebben van een after-vakantie-dip. Een kwart van de 15- tot 25-jarigen geeft aan dat dit gevoel zelfs weken kan duren.

Het zijn niet alleen jongeren die moeite hebben om terug te schakelen: ook veel dertigers en veertigers zeggen last te hebben van een after-vakantie-dip. Bovendien hebben vrouwen vaker dan mannen last van langdurige heimwee naar de vakantie.

De vakantiekoffer; uitpakken of uitstellen?
Nederlanders verschillen ook in hoe ze praktisch thuiskomen van vakantie. 63% pakt de koffer dezelfde dag nog uit, terwijl een derde dit liever nog even uitstelt. 3% geeft toe dat de koffer gerust weken blijft staan. Jongeren zijn duidelijk vaker de uitstellers,  terwijl ouderen meestal alles meteen na thuiskomst uitpakken en opruimen.

Naast het direct uitpakken van de koffers staan er bij Nederlanders ook andere rituelen op de lijst. 45% zet meteen een was aan, een kwart van de vakantiegangers ploft eerst op de bank of doet even helemaal niets. Bijna 10% gaat als eerste zijn of haar huisdier ophalen voor een dikke knuffel, terwijl een kleinere groep direct alweer de volgende vakantie checkt (5%) of vakantiefoto’s terugkijkt (4%). En er zijn ook heel praktische types: naar de wc gaan (4%), boodschappen doen (2%) of meteen familie en vrienden opzoeken (3%).

Vakantiegevoel vasthouden
Ruim zes op de tien Nederlanders doen moeite om het vakantiegevoel langer vast te houden. Jongeren zetten hun vakantieplaylist aan of blijven in hun zomerse outfits lopen, terwijl ouderen vaker teruggrijpen naar het bekijken van de foto’s of het klaarmaken van hun favoriete vakantiegerechten. En dat vasthouden werkt ook door in de mindset: veel mensen nemen na de vakantie goede voornemens mee naar huis. Jongeren en dertigers kiezen het vaakst voor meer sporten en gezonder eten. En vrouwen kiezen vaker voor meer quality time samen.  
Hoe lang dat vakantiegevoel blijft hangen, verschilt sterk: zes op de tien Nederlanders proberen het weken vol te houden, terwijl een kwart het na een paar dagen alweer kwijt is. Eén op de tien schakelt zelfs meteen terug: thuis is thuis.
38% boekt binnen enkele weken alweer een nieuwe vakantie. Zo helpt het vooruitzicht van een volgende reis om de after-vakantie-dip te verzachten.

Vier thuiskom-types
“Als we de antwoorden op een rij zetten kunnen we grofweg vier thuiskom-types onderscheiden” aldus Laura Vlaanderen van dé VakantieDiscounter. “De ‘No-Nonsense Terugkomer’, die pakt de koffer direct uit, zegt ‘thuis is thuis’, heeft geen dip en ook weinig voornemens. ‘De Nostalgische Nagenieter’, die eerst op de bank ploft, door de foto’s scrolt en het vakantiegevoel liefst wéken vasthoudt, maar ook de after-vakantie-dip ervaart. Dan is er nog ‘De Praktische Vooruitplanner’ die wel even een dip voelt, maar snel weer een volgende reis boekt om iets nieuws te hebben om naar uit te kijken. En tot slot is er ‘De Uitsteller’, die laat de koffer gerust een week staan en neemt zich van alles voor, maar komt er niet altijd aan toe.”