61 innovatieve producten en merken bekroond met Award  tijdens ‘Product van het Jaar 2023’-verkiezing  

Tijdens de zeventiende editie van de verkiezing ‘Het Gekozen Product van het Jaar’ zijn maar liefst 55 innovatieve en huismerkproducten getest en beoordeeld door consumenten. Daarnaast zijn er geselecteerde producten van maar liefst zeven merken, uitgeroepen tot  ‘Gekozen Huismerkproduct van het Jaar’. Tientallen merken en retailers namen deel aan deze jaarlijkse productverkiezing en lieten hun allerlaatste producten en innovaties testen door ruim 10.000 consumenten. De winnaars mogen het hele jaar het felrode logo – en sinds 2021 ook het logo voor huismerken – van dit kwaliteitskeurmerk voeren in al hun reclamecampagnes, op verpakkingen en de winkelvloer om hun producten extra onder de aandacht van het winkelende publiek te brengen. Dit jaar vond daarnaast voor het eerst de verkiezing ‘Gekozen Merk van het Jaar’ plaats en vielen zes merken in de prijzen.

Het initiatief ‘Gekozen Product van het Jaar en ‘Gekozen Merk Product van het Jaar’ is een jaarlijkse competitie waarmee innovatieve bedrijven die met succes hun intrede hebben gedaan op de consumentenmarkt in het zonnetje worden gezet. Ook dit jaar gaven duizenden consumenten gehoor aan de oproep de nieuwste producten van merken in uiteenlopende productcategorieën te testen en te beoordelen. Zo lieten zij hun stem horen over allerlei innovaties en nieuwe producten die sinds januari 2021 hun marktintroductie beleefden en in Nederlandse winkels verkrijgbaar zijn. Deze innovaties hebben onder meer te maken met het product, het recept, de productiewijze en de verpakking. Het onderzoek, inclusief producttesting in een reële thuissituatie onder minstens 120 gezinnen (de tester gaat naar de winkel, koopt het product aan en test het thuis uit waarna hij/zij het product beoordeelt en de cash back ontvangt na de volledige beoordeling van het product) vond plaats onder begeleiding van NielsenIQ, een onafhankelijk onderzoeksbureau, en de app treetz. 

Het overtuigen van consumenten in tijden van inflatie en schaarste
Het Gekozen Product van het Jaar is in 1987 in Frankrijk ontstaan en sinds 2006 vindt deze jaarlijkse verkiezing ook in Nederland plaats. “Sinds de oprichting van de verkiezing ‘Gekozen Product van het Jaar’ in Frankrijk ondersteunen we innovatie en verbinden we consumenten met nieuwe en innovatieve producten. In deze tijd van onzekerheid, stevige onderhandelingen en fors gestegen grondstoffenprijzen zijn effectieve middelen cruciaal om consumenten te blijven overtuigen in tijden van inflatie en schaarste. Merken en retailers moeten hun sterke punten op een zichtbare en krachtige manier laten zien”, vertelt Philippe Gelder, President en CEO van Voted Product of the Year Worldwide. 

Ook dit jaar hebben duizenden consumenten innovatieve producten getest en beoordeeld als onderdeel van de wedstrijd Gekozen Product van het Jaar. Tientallen merken, distributeurs en retailers dienden hun producten in voor deze jaarlijkse verkiezing. Alle producten die maximaal 24 maanden op de markt zijn gebracht, komen in aanmerking voor deelname. Het onderzoek is gebaseerd op de beoordeling van minstens 500 consumenten van de doelgroep die het specifieke product consumeren of waarschijnlijk zullen aankopen. Zij hebben de producten beoordeeld op basis van hun innovatieve en vernieuwende karakter, hun mate van aantrekkelijkheid, klanttevredenheid en de aankoopintentie. Uiteindelijk zijn 55 producten uitverkoren vanwege hun innovatieve en aantrekkelijke karakter. De winnaars profiteren van de kracht van het onafhankelijke consumentenonderzoek. De ervaring uit voorgaande jaren leert dat bij maximale inzet en zichtbaarheid van het logo de verkoop van producten tot een kwart stijgt en het aantal kopers met gemiddeld 260 procent toeneemt. 

Ga voor meer informatie over het onderzoek naar: https://www.poynetherlands.com/het-concept/methodologie/

Winnaars Gekozen Product van het Jaar 2023:

  • AMPLIFON: Ampli-Energy R PO
  • BOLS: Bols ready to enjoy cocktails
  • BOURSIN: Boursin Plant-based
  • CARELASTIN: Carelastin Extra Sterk
  • CORONA: Corona Cero
  • DE VEGETARISCHE SLAGER: Vegan Pluimfeest Burger
  • DOUWE EGBERTS: Douwe Egberts Lekker Warm of Koud
  • EMMA SLEEP: De Emma Flip Topper, Het Emma Original Bed, Emma Hug Verzwaringsdeken
  • LU: LU Bastogne & LU Bastogne met Milka melkchocolade Kruidnoten
  • LUCOVITAAL: Magnesium Citraat Bruistabletten, Probiotica Kids, Manuka Honing 40 MGO
  • MAMA’S MAALTIJDEN: Poké bowl zalm
  • NEUTROGENA: Retinol Boost Dag Crème 50ml
  • OLAY: Olay Retinol24 MAX nachtcrème
  • SKIL: Compact brushless accuboormachine 3065
  • SPA REINE: SPA Reine Eco Pack 5 L
  • UNOX: Unox Good Pasta

Winnaars van Gekozen Huismerk Product van het Jaar 2023:

  • ALDI: Gegrilde Kipfilet – Milsani Griekse Stijl Yoghurt 0,1% – Molenland Planet Proof Gouda kaas Belegen – Rosbief Gesneden – Schultenbräu IPA – Una Vloeibaar Wasmiddel 2,2L – Una Wasverzachter Puur & Zacht
  • Etos: Bruisballen – Haircare – Luiers – Pure Eyeshadow Stick – Whey Protein
  • Intergamma: Kleurtester
  • Jumbo: Aardbei Fruitspread – Gerookte IJslandse Zalm – Knäckebröd Volkoren – Parmigiano Reggiano Flakes – Proteïne Reep Chocolade Brownie – Veggie Cordon Bleu
  • Kruidvat: After Shave balsem – Full & Care Volume Balm Mascara – Geuren – Happy Harmony Douchemousse – Newborn Luiers – Pure & Soft Billendoekjes – Skin Science Correcting Serum Brightening
  • Lidl: Beter Leven Kaas – Way To Go! Cashew Gezouten
  • PLUS: Biologisch PLUS Halfvolle Melk – Biologische wijnen van PLUS – Boerentrots van PLUS  Blonde d’Aquitaine – PLUS Antipasti Italiaanse & Spaanse vleeswaren – PLUS Lekkerste muffin maple pecan – Smaakselectie van PLUS Nederlandse Inspire aardbeien – Uit de Keuken van PLUS Saladebowls

Meer details zijn te vinden op https://www.poynetherlands.com

Het Gekozen Product van het Jaar loopt voorop in de markt. De huidige ontwikkelingen vereisen dat merken hun merkidentiteit waarborgen. In de huidige onzekere economische omstandigheden zijn consumenten meer dan ooit op zoek naar sterke benchmarks, bevestiging en garanties over de aanpak van merken.

Het Gekozen Product van het Jaar introduceert dit jaar een nieuwe wedstrijd voor merken, waarmee de algemene dynamiek van een merk kan worden versterkt. Het systeem is – net als voor het Gekozen Product van het Jaar – uitsluitend gebaseerd op de beoordeling van consumenten. In Nederland wordt dit via een omvangrijk en wereldwijd onderzoek opgezet en verwerkt door NielsenIQ. Dit jaar vielen de volgende zes merken in de prijzen:

Winnaars Gekozen Merk van het Jaar

Beemster Kaas – Bosch – Calvé – Kesbeke – Rowenta – Sensodyne

De winnaars van ‘Gekozen Merk van het Jaar’ mogen het gelijknamige logo het gehele jaar voeren op alle uitingen die betrekking hebben op hun merk. Zij kunnen dit keurmerk combineren met producten uit hun assortiment die het logo ‘Gekozen Product van het Jaar’ voeren als ze winnaar zijn in beide competities. Het vertrouwen van de consument in een merk is essentieel om de loyaliteit aan zijn producten of diensten te behouden. Dit vertrouwen is onlosmakelijk verbonden met het vermogen van het merk om de toekomst tegemoet te treden en consumenten een meer evenwichtige en duurzame wereld te bieden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *