De Nederlandse cosmeticamarkt tijdens de coronapandemie in 2020

2020 is met geen enkel jaar te vergelijken. Het was een bizar jaar! De coronapandemie heeft impact op ons allemaal. Volgens NCV-directeur Ronald van Welie heeft “de coronacrisis benadrukt hoe belangrijk onze gezondheid is en ook welke essentiële rol de producten voor de persoonlijke verzorging daarbij spelen”. Vanaf het begin van de coronacrisis, toen de basisregels werden geïntroduceerd, moeten we, aldus minister-president Rutte, ‘onze handen stuk wassen’. Cosmetica dragen bij aan hygiëne, verzorging, schoonheid en ons welzijn. 

Gebaseerd op de gegevens van NielsenIQ en GfK concludeert de NCV dat in 2020 de totale consumptieve bestedingen aan producten voor de persoonlijke verzorging ruim 2,6 miljard euro bedragen en dat de totaalmarkt van cosmetica hiermee een licht dalende ontwikkeling van ongeveer -1% versus 2019 laat zien. De besteding per hoofd van de bevolking is 160 euro per jaar. 

Doordat we massaal zijn gaan thuiswerken en vele activiteiten buitenshuis niet meer mogelijk waren, zijn er veel gebruiksmomenten verdwenen. Achter de laptop thuis gebruiken we o.a. minder lipstick, geuren en haargel. Producten zoals deodorant hebben we ook niet vaker dan 1x per dag nodig als we niet kunnen sporten en/of uitgaan. 

Alle contactberoepen, zoals kapper, schoonheidsspecialist en nagelstylist waren tweemaal voor langere tijd gesloten. Ook de volgens de regering niet-essentiële winkels, zoals parfumerieën, lifestylewinkels en budgetstores, zijn gesloten vanwege de pandemie. Voor een aantal productgroepen geldt dat juist tijdens ‘funshoppen’ eerder een nieuw product wordt gekocht om uit te proberen. 

De online verkopen zijn tijdens het hele jaar explosief gegroeid. De omzetgroei is bijna 79%. De groei is gerealiseerd in alle deelmarkten, maar vooral in zeep, huidverzorging en bad- en doucheproducten. 

Belangrijke dagelijkse thema’s voor de consument zijn gezondheid, hygiëne en verzorging. Ook duurzaamheid/natuurlijk zijn thema’s die de belangstelling hebben van consumenten, zeker tijdens een crisis die effect heeft op onze gezondheid. 

Volgens Van Welie “is het moeilijk een voorspelling te doen voor het jaar 2021. Alles zal afhangen van hoe snel we terug naar ‘normaal’ kunnen. De coronacrisis heeft de verschuiving van offline naar online versneld. De verschuiving zal deels permanent zijn. Toch blijven fysieke winkels van groot belang voor de verkoop van cosmetica. De winkel moet meer toegevoegde waarde leveren dan ooit. Goed personeel is hierbij cruciaal. Mensen gaan graag ‘funshoppen’ om zich te laten verleiden tot de aanschaf van nieuwe innovaties en mooie producten zoals geuren en decoratieve cosmetica. Hygiëne en persoonlijke verzorging blijft belangrijk en als we weer meer buitenshuis kunnen ondernemen, zullen de deelmarkten als deodorant, decoratieve cosmetica en haarstyling hiervan profiteren. Good looking zal weer belangrijker worden.” 

In het jaarverslag 2020 van de NCV leest u meer over de belangrijkste marktontwikkelingen. Het jaarverslag is hier te downloaden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *