cosnova lanceert mascaraverpakking gemaakt van recyclaten

Als onderdeel van haar Corporate Responsibility strategie past het cosmeticabedrijf cosnova geleidelijk haar productlijnen aan, zodat ook eco-vriendelijke verpakkingen deel uitmaken van het assortiment. Met het merk CATRICE viert cosnova haar eerste mijlpaal: sinds het einde van deze zomer is de bestselling mascara “Glam & Doll” verkrijgbaar in vier versies [1] met een verpakking gemaakt van post-consument gerecycled materiaal.

cosnova is één van de eerste fabrikanten van decoratieve cosmetica die voor verpakkingen gebruikt gemaakt van 80% post-consument recyclaten (PCR), specifiek gerecyclede polyethyleen terephthalate (rPET), voor het merk CATRICE. In vergelijking tot de vorige verpakking, gemaakt van 100% virgin plastic, bespaart cosnova hiermee 39 ton virgin plastic per jaar en vermindert daarmee de CO2 uitstoot met 70% (ongeveer 92 ton CO2). Dankzij het gebruik van recyclaten wordt het waterverbruik jaarlijks verminderd met 35%.

Axel Geiger, Executive Expert Purchase & Packaging bij cosnova: “We zijn er trots op een pionier te zijn in de cosmetica-industrie met onze gerecyclede plastic verpakking. Vooral met zo’n complexe productverpakking: een uitdagende taak voor mascara, omdat een zeer gevoelige verpakking vereist is, waarbij de interactie tussen borsteltje, flesje en textuur nauw op elkaar zijn afgestemd. Een andere factor is dat een visueel aantrekkelijke verpakking van groot belang is voor ons als cosmeticaconcern. Ondanks het hoge aandeel PCR-PET is de verpakking op geen enkele manier inferieur aan zijn voorganger, gemaakt van virgin plastic, op het gebied van esthetiek en prestatie.” cosnova werkt al aan het omzetten van de overige vijf varianten van de CATRICE Glam & Doll Mascara. In de lente van 2021 zullen deze ook verkrijgbaar zijn in de nieuwe verpakking gemaakt van recyclaten.

Minder nieuw plastic, meer recyclaten
De bestselling lijn van de CATRICE mascara is slechts het begin: cosnova’s duurzaamheidsdoelen zijn ambitieus. Het doel is om 75% van de productverpakkingen recyclebaar te maken en om ten minste 50% van de verpakkingen van gerecycled materiaal te produceren tegen 2025. Daarnaast heeft cosnova zich ten doel gesteld om 30% van verpakkingsmateriaal uit te sparen.

“Natuurlijk is verpakkingsverspilling die überhaupt niet plaatsvindt, het beste. Daarom concentreren we ons op het minimaliseren van onze verpakkingen. Dit betekent dat we alleen die hoeveelheid grondstoffen gebruiken die absoluut noodzakelijk is en dat we zoveel mogelijk gerecyclede en recyclebare materialen gebruiken,” aldus Daniela Soukup, Senior Manager Corporate Responsibility. “Echter, er zijn bepaalde typen plastic waarvan de recyclaten nog niet in die mate van puurheid en kwaliteit verkrijgbaar zijn, die nodig zijn voor het gebruik in cosmeticaproducten.”

Om deze reden voert de middelgrote cosmetica-expert verschillende testen uit met leveranciers en werkt het concern al meerdere jaren nauw samen met een panel van interne en externe specialisten aan de kwalificatie van geschikte materialen. cosnova werkt daarnaast samen met de organisatie Plastics For Change: met de vestiging en uitbreiding van twee verzamelcentra voor plastic in India helpt cosnova mee aan het reduceren van de aanzienlijke milieuverontreiniging veroorzaakt door plastic afval en aan de vorming van Ocean Plastic. Het onder eerlijke en veilige werkomstandigheden verzamelde en hergebruikte plastic wordt teruggevoerd in de cirkel als een waardevol recyclaat en is daarom ook geschikt voor het gebruik in de productverpakkingen van cosnova.

Besparing van 25 ton aan nieuw plastic in de schappen
Cosnova’s commitment aan het recyclen van plastic eindigt niet met de productverpakking: het cosmeticabedrijf gebruikt sinds dit jaar ook recyclate inserts in de beautyschappen van CATRICE. Ook hier is het doel om het gebruik van “virgin plastic” te verminderen en in plaats hiervan voornamelijk gerecyclede materialen te gebruiken. Het resultaat: tot nu toe is er in 2020 al 25 ton virgin plastic bespaard in de CATRICE-schappen.

Over cosnova Beauty
cosnova Beauty, met het hoofdkantoor gevestigd in Sulzbach/Duitsland, wordt geleid door de Executive Managers Mathias Delor, Javier González, Gesine Hild, Dirk Lauber, Christina Oster-Daum, Hilko Prahl en Yvonne Wutzler. Aan het einde van het fiscale jaar 2018 had cosnova Beauty zo’n 600 werknemers wereldwijd.De cosmeticamerken zoals essence, CATRICE en L.O.V worden inmiddels verkocht in meer dan 80 Europese landen, Noord-en Zuid-Amerika, het Midden-Oosten, Oceanië en Afrika. Het bedrijf mag drogisterijen, voedsel retailers, warenhuizen, parfumerieën en fashionketens tot haar klantenkring rekenen.


[1] Geldt voor de Glam & Doll “Volume Mascara”, “Volume Mascara Waterproof”, “False Lashes Mascara” en “False Lashes Mascara Waterproof”.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *